Alle i Iteo smiler foran (eller bak) juletreet.

2024 fra A til Å

2024 har vært et krevende år. Det har vi lært veldig mye av. Her er året oppsummert, med vår vante vri.

ABM: For flere av våre kunder har vi også i år gjennomført målrettede AMB-kampanjer (account based marketing). Gjennom slike kampanjer har vi eksempel fått bidra til å knytte salg og marked tettere sammen. Ved å ta et strategisk grep om partnerkommunikasjonen, har Atea gått fra hundre små til tre store kampanjer. Den fjerde ABM-kampanjen er under utrulling, og viser virksomheter hvilke klimatiltak som faktisk virker

B2B-markedsføring på Snapchat er ikke nødvendigvis det første markedssjefen tenker på. For å nå ut til morgendagens beslutningstakere, kan likevel Snapchat absolutt være en kanal å vurdere. Performance-rådgiver Ida Marie skrev et godt innlegg om nettopp dette i år. 

Coromatic, nordiske spesialister på sikring av kritisk infrastruktur, er et godt eksempel fra kundelisten vår på hvordan det går an å løfte vanlig forretningsdrift inn i en høyaktuell samfunnsdebatt. Finansavisen-kronikken Forsvarsevne er mye mer enn F-35 og fregatter er en type merkevarebygging og et tankelederskap som kan og bør være til inspirasjon for mange bedrifter. 

Døra, eller svingdøra om du vil: I et byrå skjer ting fort, og endringene suser inn fra alle kanter. I år har vi vunnet mange nye kunder, og det gledeligste er når gamle venner av huset banker på igjen. Vi har også kunder som må pause engasjementene i dyrtiden, og vi er så heldige at vi får treffe mange nye markedsavdelinger som gjerne består av superflinke markedsførere som ikke får ressursene og premissene de behøver for å levere slik de kan. Vårt håp er at norske ledergrupper begynner å forstå verdien av en merkevare, og at markedssjefene får midlene og mulighetene til å jobbe mer langsiktig. For å komme dit må vi markedsførere bli bedre på å markedsføre markedsføring.

Emirates fylte 10 år med daglige flygninger til Norge i september. Vi feiret med fotoshoot og leikarring på Oslo lufthavn, intervju med norgessjef og EMEA-sjef, samt festmiddag. Det er også 10 år siden Iteo begynte å drive PR for verdens største internasjonale flyselskap – og det er vi jammen stolte av! 

Faller gjerne: B2B er ikke bortskjemt med store budsjetter, og ofte er oppgaven å vise at vi kan få til mye med begrensede midler. Det var særlig tilfelle i høst, hvor vi lagde et kreativt konsept og jobbet i tandem med Amesto Solutions for å produsere en morsom film som lanseres på nyåret, og flere av oss stilte også som statister. Noen skrubbsår, mye latter og svette panner; vi er ikke redde for å by på oss selv.  

GPT: Revolusjonen innen kunstig intelligens er i ferd med å modnes. I april var Iteo med Hans Henrik Torgersen på plass i Tromsø på årets DGTL-konferanse. Her viste vi hvordan vi selv jobber med Chat GPT for å lage mer og bedre tilpasset innhold. Vi tester ut mange innovative plattformer og begynner nå å danne oss et veldig godt bilde av hvordan mennesker og maskiner best jobber sammen innen markedsføring. Erfaringene deler vi gjerne. Vi er på vei til å finne balansen mellom hype og realitet. KI blir enda mer bygd inn i plattformene vi bruker, og det vil komme nye plattformer som vil hjelpe oss å ta enda bedre valg. AI-agenter er blant det nyeste. Disse fjerner gjentagende og kjedelige prosesser, og hjelper dermed bedriftene med å betjene flere kunder på bedre måter – som blant annet vil la nerdene få tid til å nerde enda mer. Det dreier seg om endring og om hvordan vi mennesker tilnærmer oss en ny virkelighet med en samhandlingsform med KI, der teknologien hjelper oss til å raskere komme opp med de virkelig engasjerende idéene.   

Halogen- og PVC-frie kabler: Nexans viser innovasjon og ansvar som samfunnsbygger med sine kabler frie for både PVC- og halogener. Disse kablene reduserer skadene ved brann på grunn av mindre røyk og giftige gasser, samtidig som de bidrar til tryggere bygg, lavere miljøbelastning og norsk verdiskaping. Iteo gleder seg over å få bidra med å formidle hvordan Nexans setter en ny standard for bransjen. I oktober gjorde vi det kjent at Nexans er først i Norge til å ta et stort samfunnsansvar med denne endringen, som er den største selskapet har foretatt på 30 år.  

Internasjonalt marked: Kongsberg Digital har vært et hyggelig, nytt bekjentskap for oss i 2024. Vi har fått lov til å bistå med internasjonale ABM-kampanjer – noe de allerede er gode på – og vi gleder oss til å bli bedre kjent med et at Norges aller mest spennende teknologiselskaper. Tusen takk for tilliten, Kongsberg Digital! 

Janicke. Vår egen sjef og dronninga av prosjektledelse. Ikke bare styrer hun et av Norges største arrangementer, Dell Technology Forum, med stø hånd. Hun leder også hele Iteo-gjengen gjennom krevende tider – og alltid med en gave eller et vintips på lur. Hun er multitaskeren over alle multitaskere, og lander på fasinerende vis alltid på begge beina. 

Krevende har det vært å drive byrå de siste to årene. Markedet har vært nede i knestående og vi er blitt færre rådgivere – nå teller vi 21 hyggelige folk i Økern Portal.  

Engasjement har vært nøkkelen i et år som har krevd sitt av oss alle. I et marked som til tider har vært beintøft, har gjengen vår stått på for å levere sterke resultater for kundene. Med et brennende engasjement og en tro på at samarbeid skaper verdi, både internt og eksternt, har vi vist hva vi sammen kan oppnå. Et negativt økonomisk resultat for 2023 er nå snudd, og vi er mer slagkraftige for fremtiden.  

En stor nedtur dette året er at vi mistet fire flinke kolleger: Janne, Lisbeth, Gitte og Madeleine.  

Live on tape: Må webinaret gå live? Det kan være mange gode grunner til å spille inn webinaret på forhånd. Før sommeren holdt for eksempel Iteos Carina og Simen webinar om Min Merkevaremåler. Vi produserte webinaret selv, med lyd, lys og bilde «live on tape» hvor opptaket ble gjort på forhånd, i egne lokaler. Etter avspilling av presentasjonen gikk vi videre med live spørsmål og svar-runde.

Carina Behrens og Simen Berg foran Iteo-logoen på kontoret, som smiler bredt.

Tjenesten Min Merkevaremåler overvåker hvordan en kategori, merkevare eller et produkt utvikler seg i sanntid. Dermed kan du som jobber med markedsføring til enhver tid følge med på merkevarens styrke i markedet, og langt enklere måle effekten av markedsføringen. Vi har opplevd markant interesse for tjenesten gjennom året, og ser at dette kanskje er et av de eneste verktøyene som B2B-virksomheter kan bruke for å beregne markedsandeler, og dermed få et mer riktig bilde på hvor mye de bør investere i markedsføring om de skal vokse. 

Modige markedssjefer i B2B er det vi lever av. I år lagde vi ti anbefalinger (bud) for dem: 

  1.  Kunden skal huske min merkevare først 
  1. Jeg bruker et språk andre ledere forstår 
  1. Jeg skal styrke merkevaren 
  1. Jeg skal ta markedsandeler 
  1. Jeg skal følge nøye med på forskningen 
  1. Jeg skal lese pyskologi for å forstå adferd 
  1. Jeg skal slutte å være rasjonell og kjedelig 
  1. Jeg skal bruke det som fungerer i år etter år 
  1. Jeg skal jobbe tett med salg 
  1. Jeg skal bruke kanaler som holder på oppmerksomheten. 

NordicEPOD var et kult prosjekt vi fikk jobbe på sammen med gamle og nye venner i Eaton og CTS Nordics i høst. Kort fortalt er NordicEPOD en splitter ny spesialfabrikk i Vestfold med 300 arbeidsplasser som lager 17 tonn tunge kraftmoduler til verdens raskest voksende bransje – nemlig datasenterindustrien. Iteo bistod med presseinnsalg, mediehåndtering, dronefilm og videointervjuer, og vi ga oss selvsagt ikke før vi fikk saken inn i selveste rikskringkastingen, inkludert våre dronebilder. 

Oslo Spektrum 31.oktober 2024: Nok en herlig suksess for Dell Technologies. I år igjen var vi så heldige å få være med på den komplekse planleggingen og markedsføringen av Dells viktigste årlige IT-konferanse, som i år hadde kunstig intelligens som hovedtema. Dagen var spekket med faglige sesjoner fra både Dell og deres kunder og samarbeidspartnere. Salgsdirektør Mariell Hay loset publikum gjennom dagen med stødig hånd, og eksterne foredragsholdere som Silvija Seres fikk både latteren til å sitte løst, og tenkeboksen til å knake. Takk for at vi fikk være med!

Podkast-studioet vårt er fullt rigget for produksjon av podkaster, men det kan også brukes til mer. På oppdrag fra kunde spilte vi her inn voiceover til en reklamefilm, hvor Carina briljerte med stemmen som bare trengte ett forsøk.  

Quiz – aldri en kontordag uten! Med Aftenposten i papirformat er engasjementet høyt rundt lunsjbordet – som oftest så høyt at vi må frem med separat quizbok for de som ikke er helt ferdigstimulerte ved Aftenpostens ende. 

Retura er blant våre nye kunder av året, og er en av Norges største gjenvinningsaktører. Deres sjåfører henter næringsavfall over hele landet, fra de smaleste dalførene og de minste nesene til de store byene. I tillegg til avfallshåndtering har Retura ekspertise på svært mye mer – som miljøkartlegging, ombrukskartlegging og bærekraftrapportering. Vi gleder oss til å bli bedre kjent med Retura i 2025! 

SML har vært en samarbeidspartner for oss siden januar 2023. Å jobbe med en så energisk og kreativ gjeng har vært et friskt pust! Fra første dag har samarbeidet dreid seg om å strukturere merkevarebyggingen. I fokus har vært kortsiktig leadgenererende aktiviteter, med definering av segmenter, investering i data og innsikt – og ikke minst implementering av HubSpot. Resultatene har ikke latt vente på seg: antall salgskvalifiserte leads økte med hele 69 prosent i første halvår, og 2024 har allerede gitt en videre økning på 38 prosent. Med en tydelig differensiering mellom privat- og bedriftskunder i markedsføringen fra CRM, har SML også gjort Pinterest til en nøkkelkanal – en hypotese som ble en strategisk suksess. Vi gleder oss til fortsettelsen! 

Timelapse på fem uker: Kameraene våre har vært høyt og lavt også i år. Drona har flydd både i Østfold og så langt nord som Tromsøya (etter avtale med flytårnet der). Årets lengste timelapse-opptak, som vi gjordefor Maxbo, pågikk faktisk i hele fem uker. Opptaket viser den fullstendige monteringen av solcelleanlegget på taket til Maxbo på Vækerø.

Utleie av kompetanse er vi alltid positive til, enten det gjelder kortere eller lengre perioder. DNV har vært en av Iteos viktigste kunder gjennom vår historie, og til DNV har flere av våre rådgivere vært utleid på faste dager i ulike perioder, også i år. Å få sitte så tett på – og med – kunden og dens virke, er noe vi setter stor pris på. 

Velsignelse eller forbannelse? I en artikkel i høst slo Iteos Morten Kristiansen et slag for kundecaset. «Et godt kundecase kan flytte fjell», sier han, i miniguiden som dyrker velsignelsen og jager forbannelsen

Wow-effekt: Det å være kreativ i budskapene er den mest effektive måten å få verdi for investeringene i kampanjer og reklame. I Iteo er vi veldig glade for kreative utfordringer, og håper at det nye året vil by på mange nye muligheter til å skape engasjerende og minneverdig kommunikasjon som treffer våre kunders målgrupper. 

X-faktoren oppnår vi best gjennom å kjenne våre kunder godt, og ved å få lov til å jobbe med dem over tid. De dyktige folkene i Hunton Fiber kjører årlig nordiske kampanjer med oss, og resultatene i 2024 er bedre i alle land enn året før. Størst er veksten i Sverige. 

Ydmyke og glade blir vi når noen av verdens fremste eksperter på markedsføring er villige til å la seg intervjue av oss til vår blogg. Høydepunktene var Peter Field, kalt gudfaren innen effekt, en ledende forsker fra Ehrenberg Bass Institute i Australia og lederen for rådgivning i tenketanken WARC, Imaad Ahmed.  

Z: Ikke kan vi skryte på oss zumba-kurs, og zoomen brukte vi opp i fjor. Vi får la det være med årets kvelder med piZza og lønningspils, både på kontoret, på Carls og diverse hyggelige steder i Oslo. 

Ære: I 2024 har Iteo hatt gleden av å samarbeide med kunder som setter høye mål og deler vår lidenskap for kommunikasjon og formidling. Det er en ære å få være med på reisen når kunder utfordrer seg selv og bransjen, og tør å ta modige valg. Gjennom tett samarbeid og kreative løsninger skaper vi ikke bare resultater – vi bygger relasjoner og historier som varer. 

Øyturen til Kjeholmen var et sommerhøydepunkt. Skipper Simen klarte på magisk vis å navigere oss utenom regnbyger og tordenvær til en nydelig junikveld med grilling, kveldssol, bading, vin og skrøner. Det var andre året på rad med øytur etter fjorårets ekskursjon til Bergholmen, og nå går byråryktet ut på at tradisjonen markeres med fellestur til Maldivene i 2025.

Å jul med din glede. Tusen takk til alle gode kunder, nye som gamle. Vi gleder oss til flere arbeidsdager sammen i 2025, og håper på et drøss av muligheter til å skape verdi sammen med dere. Riktig god jul fra alle oss i Iteo! 

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk