Slik finner du det beste tidspunktet for å poste innhold på Facebook.
Ifølge Global Digital Report 2018, er nesten halve verdens befolkning nå aktive brukere av sosiale medier. Facebook alene har godt over to milliarder aktive brukere i måneden. Bare i Norge finnes det 3,7 millioner brukere av sosiale medier, altså nesten 70 prosent av befolkningen. Det ligger med andre ord et enormt potensial for å nå kunder og brukere med innhold i sosiale kanaler.
«Alle Facebooks brukere» er imidlertid en veldig dårlig definert målgruppe. Du kan rett og slett ikke nå alle, og det er ikke ønskelig heller. Du vil nå de som er interesserte i deg og dine produkter og tjenester; ikke kaste bort tid og ressurser på de som ikke bryr seg.
Det er ikke nødvendigvis bare enkelt. Facebooks algoritmeendring på starten av året har blant annet gjort konkurransen for offentlig innhold hardere. Facebook ønsker å fremheve innhold som skaper engasjement, og innhold fra vennene dine prioriteres høyere. Derfor må du være smart for å prestere bedre enn konkurrentene.
Så når bør du dele innhold på Facebook? Vel, spør du oss, så spør vi deg.
Hvordan annonserer jeg på LinkedIn?
Når du bør poste noe på Facebook kommer helt an på hvem ditt publikum er, og hvilke brukervaner de har.
Hvem følger deg?
Å fortelle deg når du bør poste på sosiale medier er ikke lett. Det finnes nemlig ikke ett universelt klokkeslett eller tidspunkt som er riktig. I stedet bør du finne tidspunktet som er best for deg og din merkevare.
For å finne det riktige svaret for deg, er det to ting du bør ta hensyn til:
- Hva forteller dataen din deg?
- Når er innholdet ditt relevant?
Når du bør poste noe på Facebook kommer nemlig helt an på hvem ditt publikum er, og hvilke brukervaner de har. Når er de online? Hvor aktive er de? Hvordan reagerer de på forskjellige typer innhold? Alt dette finner du på innsikts-fanen på Facebook-siden til merkevaren din. En helhetlig forståelse av dine følgeres bruksmønster er mer relevant enn tall fra undersøkelser basert på bruksmønsteret til en veldig bred sammensetning av mennesker.
De beste tidspunktene for å poste på Facebook
Forskjellige kilder sier forskjellige ting, men her er en oppsummering av tipsene som går igjen.
Innhold som er delt mellom klokken 10.00 og 14.00 på ukedagene gir generelt godt med engasjement, men de absolutt beste tidspunktene er mellom 12.00 og 14.00 på onsdager, og mellom 13.00 og 14.00 på torsdager.
Helgeposter gir generelt lite engasjement. Men om du må poste i helgen, er lunsjtider det beste tidspunktet.
OBS: disse tallene ikke er en fasit. Kanskje får du best resultater på helt andre tidspunkter enn det som er pekt ut her.
Du bør teste og undersøke hva som funker for deg og de brukerne du ønsker å nå. Følg med på hvilke poster og tidspunkter som gir deg de resultatene du er ute etter; reach, engasjement, klikkfrekvens, eller hva det måtte være. Det kan hende at du med fordel kan poste utenfor de travleste tidspunktene, mens konkurransen ikke er like hard.