Google-annonsering
Google er stedet de fleste sverger til før de skal gjøre et kjøp eller løse et problem. Å annonsere på Google kan hjelpe deg langt på vei for å bli synlig på nett.
Med google-annonsering blir du synlig der kundene dine allerede er – og du når ut til de som allerede har en kjøpsintensjon eller interesse for produktene og tjenestene dine.
Google-annonsering handler om å skaffe seg betalte klikk fra annonser på Google-søk, YouTube eller andre nettsider. Google er en av de viktigste markedsføringskanalene i verden, med milliarder av søk daglig.
Med google-annonsering blir du synlig der kundene dine allerede er – og du når ut til personene som allerede har en kjøpsintensjon eller interesse for produktet eller tjenesten du selger. Men de fleste som skal kjøpe noe liker å få oversikt, granske ulike alternativer, og forhøre seg med venner og bekjente før de tar direkte kontakt med en tilbyder. Lyder det kjent?
Hva er Google-annonsering?
Google-annonsering settes opp i Google Ads, tidligere kalt Google AdWords. Verktøyet kan hjelpe deg langt på vei med å:
- Skaffe treff til nettsiden din
- Få folk til å ta kontakt med din bedrift
- Og til slutt kjøpe dine produkter og tjenester
En god Google-annonse kan for eksempel kompensere for lite organisk trafikk inn til nettsiden. Ved hjelp av Google-annonsering legger du til rette for søk, og slik møter potensielle kunder dine produkter raskt i søkemotoren.
Stor suksess med Huntons nordiske merkevarekampanje
Google belønner dem som forstår sin egen målgruppe. De rangerer verdifull og relevant trafikk høyt – du må derfor være sikker på at din annonse gir verdi og relevans til gruppen du vil nå.
Fem tips for å sikre suksess på Google
Som det meste her i livet krever også Google Ads målrettet arbeid. Så hvordan lykkes du egentlig med Google-annonsene dine? Her har vi samlet fem kriterier som det er viktig å ha i mente for å være sikker på at din bruk av Google-annonser høster frukter:
- Sørg for å ha en god landingsside
- Vær klar over hvilke søkeord som er relevante for dine kunder
- Opprett tydelige annonsegrupper
- Lag gode og relevante annonser
- Optimaliser Google-annonsen kontinuerlig
Hvert av kriteriene krever målrettet arbeid, men belønningen er stor. Les videre for å få innsikt i hva de ulike kriteriene krever av arbeid – og hvordan vi kan hjelpe deg på veien.
1. Dårlige landingssider mister kunder
En landingsside er designet for å konvertere besøkende til leads. Landingssider krever at besøkende legger igjen informasjon, som en e-post-adresse, i bytte mot relevant informasjon eller nyttige tips de får bruk for i sin bedrift. Ved hjelp av Google Ads er det lettere å få trafikk inn til landingssiden, fordi Google-annonsene dukker opp først i søkemotoren. Det er derfor en gunstig løsning dersom du for eksempel skal promotere en ny vare, eller teste ut nye søkeord i forkant av en langsiktig SEO-plan.
Du kan derimot miste mye trafikk med en dårlig landingsside. Derfor anbefaler vi at første steg i forkant av en Google-annonse er å gå grundig igjennom landingssiden din. Våre digitale rådgivere hjelper deg gjerne i gang med en grundig analyse av landingssiden, samt godt innhold som gir deg resultatene du vil ha.
2. Synlighet med relevante søkeord
For å oppnå synlighet med Google-annonsering må du benytte deg av relevante søkeord. Du må vite hvilke søkeord som gjør deg synlig mot akkurat den kundegruppen som søker etter det du tilbyr. For Google belønner dem som forstår sin egen målgruppe. De rangerer verdifull og relevant trafikk høyt – og du må derfor være sikker på at din annonse gir verdi og relevans til gruppen du vil nå. Det vil være nyttig å lage personas, som kan fortelle deg akkurat hvem du snakker til. Er det en markedssjef? En elektriker? For B2B-bedrifter er det for eksempel viktig å vite hvilke søkeord spesialister innenfor ulike fag benytter seg av.
3. Hva er annonsegrupper i Google Ads?
Flere velger å benytte seg av Google-annonser i løpet av en kampanje. En kampanje kan bestå av flere annonsegrupper. Fordelen med annonsegrupper er at de inneholder en eller flere annonser med lignende mål. Det er dermed effektivt og nødvendig for å organisere annonsene dine, og dele inn annonsegruppene i for eksempel ulike personas du vil nå med ulike typer produkter eller tjenester.
I hver annonsegruppe er det minimum fire annonser. Vi kan hjelpe deg med å tilpasse annonsegruppene ut ifra ditt budsjett.
4. Hvordan lager jeg gode og relevante annonser?
For å bli synlig på side én, og dermed få mest ut av pengene du har brukt på Google Ads, må annonse dine oppfylle to viktige kriterier: De må være gode, og de må være relevante. En god og relevant annonse har potensialet til å konvertere folk til leads.
Når hele 90 prosent av informasjonsinnhenting vi gjør i dag starter med et søk i en søkemotor, er det enkelt å se for seg hvorfor Google er et viktig sted å plukke opp kunder. Men det hjelper ikke å bruke ressurser på annonser du ikke ville klikket inn på selv.
5. Optimaliser Google-annonsen kontinuerlig
Du tenker kanskje at Google-annonsen er ferdig idet den er publisert – men så enkelt er det ikke. Optimalisering handler om at annonsene hele tiden må justeres og modifiseres opp mot målene, eller KPI-ene, som er satt i forkant. Ved å vurdere hvilke tiltak som fungerer og ikke fungerer, får man raskere lønnsomme kampanjer i Google. Dropp tiltakene som ikke fungerer, og gjør mer av det som går bra eller bedre enn forventet. Å hele tiden teste ut hva som fungerer er et helt grunnleggende steg for å skape lønnsomme kampanjer i Google Ads.
Smarte budskap og effektiv markedskommunikasjon gir flere salgsmuligheter
Last ned vår guide til innhold som selger her
Hvor mye koster Google-annonsering?
På Google betaler du bare for resultater. Det vil si når et visst antall mennesker har sett eller klikket på annonsen for å besøke nettstedet ditt, eller når de kjøper noe. Google-annonsering kan derfor tilpasses små og store budsjetter.
Når lønner det seg med Google-annonsering?
For at annonseringen skal lønne seg må du være klar over hva du ønsker å oppnå. Her anbefaler vi å benytte tydelige KPI-er (Key Performance Indicators). Slik kan du hele tiden vurdere om du når målene dine eller ikke – og få en klar pekepinn på om annonsen er lønnsom eller ikke. Annonsekostnaden per konvertering vil være én av flere KPI-er vi anbefaler å ta med i forkant av annonsen.
Fem måter å bruke Google-annonsering på
Google lar deg annonsere på flere måter. Vi i Iteo kan hjelpe deg med å finne måten som passer deg best, samt bistå gjennom hele annonseringsprosessen – fra start til slutt.
1. Google-søk
På Google vil en bruker få opp to til tre relevante annonser ovenfor de organiske treffene. La oss bruke et eksempel: Mona søker etter «vintersko til dame» på Google. Hun får opp annonser for sko fra Zalando og DinSko før de organiske treffene. Annonserer din bedrift i Google-søk vil du altså nå ut til personer som allerede har en kjøpsintensjon. Bedriften din betaler kun dersom Mona klikker seg inn på en av annonsene. Dette kalles også Pay Per Click (PPC). Slike annonser kan gjøre opp for lite organisk trafikk til nettsiden.
2. Remarketing
Har du søkt etter for eksempel sportsutstyr på Google, har du garantert opplevd å få opp annonser for akkurat det du søkte etter i etterkant, men på helt andre nettsider. Dette kalles remarketing. Hensikten med remarketing er å nå ut til mennesker som allerede har vist interesse for ditt produkt.
3. Relevante nettsider
Usikker på hvilke nettsider annonsen din vil gjøre det best på? Google kan ta den avgjørelsen for deg ved å finne ord og uttrykk som er relevante for ditt produkt, for deretter å annonsere på disse nettsidene. Dette gjør at produktet ditt annonseres hos en målgruppe som allerede har en interesse for produktet ditt, men som ikke nødvendigvis har startet en kjøpsprosess. Denne annonseringsmetoden har ofte høy konverteringsgrad.
4. Gmail
E-posttjenesten Gmail kategoriserer mail som brukeren får og putter de i kategoriene «Innboks», «Sosialt» eller «Reklame». I sistnevnte havner ofte de fleste nyhetsbrev. Øverst i reklame-innboksen er det to annonse-mail som roterer. Her får brukerne opp annonser forkledd som mail for noe som er relevant for brukeren.
5. YouTube – Bli sett der alle ser!
Du kan også nå relevante målgrupper på YouTube. Sportsfan eller fashionista, annonsen din trenger bare å vises for de den er relevant for. På YouTube betaler du kun dersom noen klikker på annonsen din, eller ser den i 30 sekunder eller mer.
Hvordan kan Iteo hjelpe deg med Google-annonsering?
Det er et hav av muligheter når det gjelder å annonsere på Google. Vi i Iteo har lang erfaring, og jobber daglig med Google-annonsering. Våre dyktige digitale rådgivere hjelper deg og din bedrift med å finne de løsningene som er mest optimale for dere, tilpasset budsjett og målgruppe. Vi kan også hjelpe deg med å lage gode og relevante annonser for din målgruppe, samt bistå med å gjøre landingssiden din optimal for Google-søk.
Usikker på om du skal fokusere på potensielle kjøpere som har en kjøpsintensjon, eller de som har en generell interesse for det du selger? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjennom hele prosessen – fra planlegging til ferdig annonse.