Sosiale medier
I hvilke sosiale medier bør din bedrift være tilgjengelig? Dere trenger ikke nødvendigvis å være tilstede i alle kanaler. Derfor er det fint å ha en oversikt over hvilke sosiale medier som er størst i Norge, og deres funksjon. Det får du her.
Fire av fem nordmenn er på sosiale medier for privat bruk, men også profesjonelt. På sosiale medier har bedriften din derfor god mulighet til å ha direkte toveis-kommunikasjon med målgruppene dine og spre eget innhold både organisk og betalt.
Hvordan velge riktig sosiale medier for din bedrift
I 2019 er dette de mest brukte sosiale mediene i Norge:
- Snapchat
- Youtube
Selv om det finnes mange sosiale medier er det ikke nødvendigvis verdifullt for din bedrift å være på alle. Vi vil anbefale deg å bruke ressurser på å ha en sterk tilstedeværelse i de mediene som målgruppene dine bruker. Dette er de mest brukte sosiale mediene i Norge:
Facebook er det største sosiale mediet i Norge med nesten 3,5 millioner brukere. Facebook egner seg utmerket som en plattform for å ha direkte kontakt med kundene, og mange bedrifter bruker Facebook som hovedside for kundeservice. Facebook er også en ideell kanal for å spre egenprodusert innhold, som for eksempel blogginnlegg, videoer og annet materiell. Med annonsering på Facebook kan du målrette spredningen av det du legger ut. Du kan målrette innhold mot blant annet kjønn, alder, geografi, yrke og interesser.
Snapchat
Snapchat er et videoformat-medium som brukes mest blant den yngre generasjonen, henholdsvis menn og kvinner mellom 18 og 29 år. Mediet brukes primært for underholdning og chatting. Derfor er Snapchat en fin kanal for å vise en mer avslappet side av virksomheten, spille på humor og underholdning, men ikke minst annonsere om man ønsker å nå en ung målgruppe.
Instagram er en bildedelingstjeneste som kan brukes for å skape oppmerksomhet rundt egen merkevare, produkter eller tjenester. I B2B-verdenen er kanalen er også mye brukt til å bygge en sterk identitet og vise «hvem man er» for å tiltrekke seg nye talenter. Kanalen egner seg godt for å vise mer uformelle sider av virksomheten og mange velger å dele bilder som er estetiske, informative, iøynefallende og interessante for følgerne sine. Ved bruk av annonsering på Instagram, hashtags eller influencer-samarbeid kan du øke bedriftens synlighet og engasjere følgerne dine.
YouTube
Det er flere måter bedriften din kan synliggjøre seg ved å bruke YouTube. Du kan enten lage videoannonser som dukker opp før selve videoen, eller du kan etablere en egen YouTube-kanal for bedriften. Sistnevnte kan brukes for å dele innhold med brukerne dine som egner seg best i videoformat og som er lenger enn det Instagram tillater for video. Eksempler på slike videoer er veiledningsvideoer, vlogger (videoblogger) eller produktpromotering.
Det mest fagtunge sosiale mediet, LinkedIn, kan for mange virksomheter være viktigst for B2B-markedsføring. En sterk identitet på LinkedIn og gjennomført bedriftsprofil vil gjøre at du når ut til flere andre bedrifter og potensielle kunder og ansatte. I likhet med Facebook er LinkedIn en ideell plattform å dele eget innhold på. Bedriften din kan også bruke LinkedIn til å dele hva de gjør faglig og lyse ut stillinger der potensielle ansatte kan søke direkte i plattformen.
Når bør du poste på Facebook?
Å poste for ofte eller for sjeldent vil gjøre at engasjementraten på postene dine synker, som igjen gjør postene dine mindre synlige.
6 tips for å lykkes med sosiale medier
1. Sett deg mål
Hva du ønsker å oppnå på sosiale medier vil legge føringen for arbeidet videre. Ønsker du å øke kjennskapen til din bedrift? Å skape direkte kontakt med kundene? Det er viktig at målene er gjennomførbare og enkle å måles. Slik vet du om du oppnår det du jobber mot på sosiale medier.
2. Hvem skal du nå ut til?
Finn ut hvem bedriften skal kommunisere med. Hvem er kundene dine? Hvem er potensielle kunder? Har bedriften din andre målgrupper de ønsker å nå? Dette kan gjøres ved å lage én eller flere personas. Da er det enklere å konkretisere budskapet og innholdet som skal publiseres.
Personas kan defineres som en dybdeprofil av de typiske kundene bedriften din har. Hva er deres mål, utfordringer og innvendinger mot ulike varer og tjenester? Ved å jobbe grundig med personas slipper du å markedsføre i blinde – for det finnes ingen oppskrift på innhold som treffer alle.
3. Hvor skal du nå ut?
Du trenger ikke nødvendigvis å ha profiler på alle sosiale medier. Bruk ressurser på de sosiale mediene der du vet målgruppen bruker tiden sin, og bygg opp en sterk identitet i disse mediene.
4. Hvor ofte bør du publisere i sosiale medier?
Algoritmene til Facebook fungerer slik at innhold med aktive interaksjoner, som kommentarer og delinger, blir prioritert fremfor innhold med passive interaksjoner som klikk og reaksjoner. Å poste for ofte eller for sjeldent vil gjøre at engasjementraten på postene dine synker, som igjen gjør postene dine mindre synlige.
Derfor bør du publisere innhold i sosiale medier med jevne mellomrom, men ikke for ofte. Alt mellom en gang om dagen, til minst tre ganger i uken er ideelt for både algoritmer og følgere. Du vil ikke risikere å bli glemt av målgruppen din fordi du poster for sjeldent, men du vil heller ikke være en plage for dem.
Planlegg hva bedriften skal publisere og når det skal publiseres. Gjerne et par måneder frem i tid. På denne måten unngår du å gå tom for innhold slik at du må spontan-publisere innhold som ikke bidrar til at dere når målene deres.
5. Del innhold som engasjerer
Desto flere som liker, kommenterer og deler innholdet ditt, jo flere når du ut til.
Å skape engasjement øker den organiske spredningen av innholdet bedriften din publiserer på sosiale medier. Organisk spredt innhold når ut til enda flere, og det koster ingenting, i motsetning til annonsering.
Verdt å merke seg er også at innlegg med video eller bilder øker engasjementet. Bedrifter som legger ved bilder og videoer i innleggene sine kan skape over dobbelt så mye engasjement som bedriftene som ikke bruker bilde og video. Det kan du lese mer om her.
6. Legg til rette for dialog med målgruppene dine
Toveis-kommunikasjonen er en soleklar fordel med sosiale medier. Benytt alle sjanser til å svare på meldinger du får på bedriftssiden, og engasjer brukere i kommentarfeltet. En bedrift som kommuniserer med følgerne sine på sosiale medier har en sterkere tilstedeværelse, og følgere som føler seg hørt og ivaretatt.
Smarte budskap og effektiv markedskommunikasjon gir flere salgsmuligheter
Last ned vår guide til innhold som selger her
Annonsering og måling på sosiale medier
Hvert av mediene har sitt egen annonseverktøy som er gratis å bruke for bedriftsprofiler. I Iteo har vi lang erfaring med verktøyene og kan optimalisere annonsering for din bedrift, tilpasset målgruppe, budskap og de ulike sosiale mediene.
Annonsering på sosiale medier gjør det mulig å målrette innholdet mot den eller de målgruppene bedriften din ønsker å treffe. Her er noen av faktorene det går an å filtrere etter:
- Kjønn
- Alder
- Bosted
- Interesser
- Yrke/roller
Du kan blant annet annonsere din egen bedriftsprofil, bilder, video, tekster og arrangementer du planlegger. Sosiale medier gjør det også mulig å måle blant annet rekkevidde, engasjement, konverteringer og klikk direkte i annonseverktøyet.
I Iteo mener vi at måling er helt nødvendig. Ved å sette dere mål og jevnlig måle resultater får dere vite hva som fungerer, og hva som kan optimaliseres for at din bedrift skal få mest mulig ut av annonseringen.
Hvordan kan Iteo hjelpe deg med sosiale medier?
Våre digitale rådgivere kan hjelpe deg med å finne ut hvilke sosiale medier det er gunstig for din bedrift å bygge tilstedeværelse på. Vi kan hjelpe deg med å sette opp annonser, måle og optimalisere slik at dere får mest mulig ut av budsjettet deres. Vi har også innholdsprodusenter som kan bistå med å produsere innhold tilpasset plattformen, som engasjerer målgruppen din og sørger for organisk spredning.
Skal du annonsere i sosiale medier, men er usikker på hvordan du skal få mest mulig for pengene? Kontakt oss, så hjelper vi deg!