I 2023 har vi i har laget filmer, skrevet, tatt bilder og holdt kurs. Den modige markedssjefen gikk globalt, det samme gjorde flere av merkevareplattformene vi har hjulpet våre kunder med. Så går det vel ikke an å la være å nevne kunstig intelligens heller?
Hold deg fast. Her er Iteo-året fra A til Å.
Account based marketing. Dette er en gjenganger, men det er også en form for markeds- og salgsarbeid for B2B-bedrifter som ønsker å positiv påvirke innkjøpsprosesser og for å nå ut til nye kunder. Under kyndig styring av Linda har vi år gjennomført det som trolig er Norges største ABM-kampanje. I tillegg er dette en arbeidsmetode som preger de fleste av våre leveranser. Ønsker du å bli virkelig god på det tekniske rundt ABM og LinkedIn kan du sette av 12 minutter til å nyte Espens uhemmede deling av kunnskap her.
BBC slo sammen sine to nordiske kanaler til én: BBC Nordic. Vi sto for lanseringen i Norden og på Island. Vi tok i bruk et bredt spenn av virkemidler som annonsering, PR og samarbeid med påvirkere (influencere).
Captain Lena og Simen sto ved roret på sine båter da halve byrået tok en spontan hyttetur til en av øyene i Oslofjorden. Det gleder oss stort å se det interne samholdet, og initiativene som tas for å skape de beste sosiale rammer i byrået.
Den modige markedssjefen: Vår merkevareplattform tok i år for seg hvordan CMO kan heve sin strategiske verdi, med masse interessant innhold for markedssjefer med ambisjoner. Over jul kommer en ny versjon der den Modige markedssjefen omfavner kunstig intelligens. Det mest morsomme med denne merkevareplattformen er at vårt globale nettverk BBN (verdens største B2B byrånettverk) gjorde om vårt innhold og frontet det som sin globale kampanje The Courageous Marketer, der resultatene har vært oppsiktsvekkende gode.
Essbox+ var årets store lansering for våre venner i Essve. Vi hadde regien på alle aktiviteter på tvers av kanaler og “Bygg reis deg” ble en stor opptur for våre svært hyggelige oppdragsgivere i verdens beste produsent av skruer og festemidler.
Feiring ble det da Janicke tok over som ny daglig leder i januar, og senere i år da hun rundet en milepæl i sitt liv.
Dør er sexy.
Gamingkontakten er en kunde som får blodet til å bruse litt ekstra. De hjelper unge som har isolert seg tilbake til livet, blant annet ved å møte dem på arenaer de mestrer, nemlig gaming. Vår egen gamer, Ann-Mari, sørger for at budskapet kommer ut til alle som bør kjenne til det og Fredrik tryller som vanlig med ord og bilder. Takk for at dere valgte oss, Gamingkontakten!
Habberstad fikk nye nettsider i 2023 og her fikk vi jobbe med en gjeng som allerede var gode på HubSpot. Resultatet ble fantastisk fine sider, men den virkelige magien skjer på baksiden. Vi gleder oss til å følge dere videre!
Influensere: Ingenting er bedre enn når to merkevarer finner hverandre. Vi har kjørt samarbeid med Mads Pusser Opp og Swedoor. Resultater er blant annet en knallbra video om hvordan du kan installere innerdør fra A til Å. Dør er sexy.
Jonas Kvåle. På Parcel + Post Expo-messen i Amsterdam viste Paxster fram sine kjøretøy med slagordet «a better day», som en del av budskaps- og kommunikasjonsstrategien som vi har laget for dem. Paxster både designer og produserer kjøretøyene i Sarpsborg, og mange av disse er å finne på veier i både Europa og New Zealand, i tillegg til i Norge. De små kjøretøyene benyttes både av nasjonale postselskaper og private logistikkselskaper. Dette gjør faktisk Paxster til Norges største kjøretøyprodusent noensinne, og ikke minst til en norsk eksportsuksess. Lurer du fortsatt på hvem Paxster er? Tenk på postbilen til Jonas Kvåle i Side om side på NRK.
Kundetilfredshet: Vår bransje er inne i en krevende tid. Bransjemediene er preget av overskrifter om konkurser hos konkurrenter, og vi merker det godt at våre oppdragsgivere er hardt presset. Derfor er vårt nyttårsløfte å heve servicenivået enda flere hakk og utvikle tjenestene og ideene som hjelper våre kunder
LinkedIn- og fotokurs. Hubspotkurs. Kurs om personas. Interesentkartlegging. Innholdsmarkedsføring. PR. Vi har levert en lang rekke kurs i 2023 på et bredt sett av områder, og dette er absolutt noe vi skal satse mer på i 2024.
I år kjørte vi i gang et nytt kreativt team som skal komme opp med ideene og konseptene som viser forretningsverdien av å investere i kreativitet.
Mando og Excellerate. Excellerate er Norges mest erfarne miljø for virksomheter som ønsker å finne, vinne og beholde kunder. De var tidligere godt kjent som Euro Business School, men endret navn i forbindelse med et oppkjøp. I år ønsket de å finne et navn som de følte passet de bedre og vårt kreative team kom opp med Excellerate som signaliserer fremgang, kvalitet og taktskifte. De lanserte også en ny spennende digital løsning som hjelper bedrifter måle verdien av endringer, og den ble døpt Mando, der vi også skapte en merkevaremarkør som merkevaren skal bygges rundt.
Nerder. Det er det vi er. B2B-nerder. Vi er B2B-byrået i Norge og vår fanesak er å kjempe for at bedriftsmarkedet i større grad forstår viktigheten av å bygge merkevare og investere for å nå ut til nye kunder. I år kjørte vi i gang et nytt kreativt team som skal komme opp med ideene og konseptene som viser forretningsverdien av å investere i kreativitet.
Oslo Spektrum, en arena for Dell Technologies Forum 2. november. Et stort og viktig arrangement vi nesten jobber et helt år for å realisere. Dette forumet samlet teknologi-entusiaster, bedriftsledere og eksperter, med et fokus på fremtiden innen AI, Multicloud, as-a-Service (aaS), arbeidsliv, moderne datainfrastruktur, edge-teknologi, sikkerhet, og ESG (miljø, sosialt ansvar, og selskapsstyring). Arrangementet fremhevet også Dell’s engasjement for nettverksbygging og samarbeid, og understreket viktigheten av innovasjon i en stadig mer datadrevet verden. Om ikke det var nok: Vi var med og styrte opp samme arrangement i Sveits.
Plattformen Hubspot ble vi platinumpartner på i år. Dette er en stor satsning for oss og vi har hjulpet kunder i mange næringer med alle moduler fra programvareselskapet. Den store fordelen er at innsikt tas til nye nivå, salgs-, markeds- og kundeserviceprosesser forbedres
Quiz i lunsjen hver dag!
Reservestrøm: Coromatic, ledende i Norden på sikring av kritisk infrastruktur, kom til oss med et uskyldig, lite kundecase om et par dieseldrevne nødstrømaggregat de hadde installert i Mehamn, en av våre nordligste utposter. Vi snudde kundens forventninger på hodet med å heller fortelle en historie om hvor sårbar energisikkerheten og beredskapsevnen er i Norge, blant annet ved å male et bilde av en småbarnsfamilie i en nordnorsk vinterstorm som må klare seg uten strøm i 48 timer. For et selskap med begrensede markedsbudsjetter var det gøy å snu en bransjespesifikk kundehistorie til en sak som gjelder oss alle, og som fikk fortjent omtale i NRK, Finansavisen, Nettavisen og det meste av medier nord for polarsirkelen.
Solceller er i vinden som aldri før, og ble i sommer montert av GK på AI-drevne fiskefeller for pukkellaks. Fellene i Kongsfjordelva i Berlevåg har utelukkende brukt solenergi gjennom en regnfull og tåkete sommer, med 100 % suksessrate. En spennende utvikling er på gang i krysningspunktet mellom AI og solceller – og både vi og GK følger tett med.
Teknologi som kunstig intelligens skjøt fart i 2023 og plutselig fikk vi, ikke bare ett, men flere, kraftfulle verktøy i hendene. Vi har brukt året godt til teste, lære og leke med teknologien. Vår egen KI-gruppe har stått i spissen for ukentlige faglige oppdateringer og en egen KI-dag der vi jobbet med teknologien fra ulike innfallsvinkler. Nå er vi i gang med KI-kursing av våre kunder og gleder oss til enda mer KI-nerding i 2024. Disse løsningene forandrer forretningsmodeller i vår bransje, og Iteos mål er alltid å være i forkant av bransjeendringene. Forvent mye spennende her i 2024.
Under vannet kjører våre venner i Cognizant en stor global satsning. I år var vi så heldige at vi fikk være de som lagde det globale materialet da konsulentgiganten lanserte sin globale satsning på næringer i og rundt havet; den blå økonomien.
Visuelt: I en verden med masse støy trenger vi gode bilder i kommunikasjonen. I år har vi merket et stort positivt oppsving på foto- og videooppdrag fra kunder som forstår at bildene ofte er viktigere enn tekstene, Sjekk ut Fredriks sammendrag her. I tillegg leverer vi en lang rekke webinarer og opptak av seminarer for kunder som ønsker bedre spredning og lengre levetid på sine arrangementer.
Work work and no play. Neida. I løpet av året har vi vært på alt fra klatring og dart, til fangene på fortet og keramikkurs på temasamlinger. Etterfulgt av god mat og drikke.
X-faktoren er det våre designere Hanne og Lena som står for. Vi nevner mange nye nettsider, nye visuelle profiler og logoer, flotte powerpointer, kreative påske DM-er, rapporter og whitepapere, pakningsdesign, popart bilder, stander og messer, tusenvis av annonser, og veldig mye mer.
Æ hete Martine.
Yngre krefter. Det gror godt i rekrutteringen til byrået med våre to siste tilvekster: Julie (0 år) og Oliver (0 år). 👶
Zoomen ble flittig brukt da vi lagde en flott video til Kystbyen Slemmestad; og herregud så stolte vi er av resultatet:
«Æ hete Martine», sa den nyansatte seniorrådgiveren og tromsøværingen, som kom inn dørene i september. 2023 var kanskje det mest stabile året vi har hatt på ansattesiden på veldig mange år, og det tar vi som et positivt tegn.
Ønsker du å vite om det er vits å bruke så mye tid på sosiale medier? Kan være smart å sjekke ut denne bloggposten fra Madeleine.
Årene farer godt med det som i år ble vårt mest leste blogginnlegg, opprinnelig skrevet i 2018 og pusset opp siden.
Selv om denne kavalkaden ramser opp alle de gode nyhetene er det ikke til å stikke under en stol at det har vært et krevende år i vår bransje. Vår oppskrift er den samme som en kjent supportersang fra et norsk fotball-lag: Vi kjemper, vi står sammen, og vi vinner til slutt.
2024 blir knallbra, dere!