Hunton samlet kreftene i HubSpot

Prosjekt Innføring av HubSpot
Kunde Hunton Fiber

Hunton Fiber har tatt et strategisk valg de ikke angrer på. Viktige forretningsområder er nå samlet i en felles salgs- og markedsføringsplattform som sikrer smidige kundereiser og effektive ansatte.

Den norske og tradisjonsrike hjørnesteinsbedriften Hunton har historie tilbake til 1889. Med treflis som viktigste råstoff er Hunton en av Nordens ledende produsenter av byggematerialer basert på tre og trefiber.

Huntons hovedkontor og fabrikker ligger på Gjøvik og Skjerven, og salgskontoret ligger i Asker. Selgerne befinner seg i ulike deler av landet, og bedriften samarbeider tett med en rekke partnere og forhandlere i hele Norge.

– For å oppnå god flyt i kundereisen og få til effektive samarbeid mellom salg, markedsføring og service, trengte vi å samle kreftene i ett og samme system, sier Anette Strømberg, marketingsjef i Hunton.

Tre forretningsområder – sømløst samarbeid

Markedsavdelingen ønsket å forenkle prosessene rundt publisering på sosiale medier og utsendelse av nyhetsbrev, samt å få kontroll på markedsføringsdataene og enkelt kunne analyse disse. Samtidig hadde salgsavdelingen et tydelig behov for nytt CRM-system. I 2020 falt valget dermed på HubSpot, nærmere bestemt HubSpot CRM Suite – en modul for nettopp salg, service og markedsføring.

– Med tre viktige forretningsområder samlet i samme system, har vi tilgang på samme data. Tiden for å jobbe i siloer er heldigvis forbi, forteller Strømberg, og fortsetter:

– I HubSpot opplever vi et sømløst samarbeid som sparer oss alle for mye tid. Ettersom at løsningen legger til rette for en automatisert kundereise, har ikke minst dette vært positivt for Huntons kunder, forklarer Strømberg.

For å oppnå god flyt i kundereisen og få til effektive samarbeid mellom salg, markedsføring og service, trengte vi å samle kreftene i ett og samme system.

Anette Strømberg.

Jobber smartere med HubSpot

Iteo, som har hatt gleden av å samarbeide med Hunton i en årrekke, stod for implementeringen av HubSpot, med opplæring og onboarding av selgere, ansatte hos kundeservice, teknisk support og markedsavdelingen.

– I tillegg til god opplæring landet vi en helt ny innholdsstrategi sammen med Iteo. Med HubSpot har de åpnet øynene våre for hvor viktig det er å samarbeide godt på tvers av avdelinger og hvordan vi kan effektivisere arbeidsmetodene våre. Nå jobber vi rett og slett mye smartere, sier nordisk digital markedskoordinator i Hunton, Stine Meidell.

Stine Meidell i Hunton.
Stine Meidell i Hunton Fiber.

Tidligere jobbet gjengen på marked med planer for poster og publisering i Excel, uten rom for fleksibilitet rundt publisering.

– I HubSpot kan vi på forhånd definere tidspunkter for publisering frem i tid, og optimalisere publiseringen på de ulike kanalene for best mulig effekt. Slik kan vi intensivere arbeidet ved behov, og planlegge for flere uker samtidig. Det gir en veldig behagelig fleksibilitet, utdyper Strømberg.

«Alle gode ting er tre»

Med det nye CRM-systemet på plass, kunne Strømberg og teamet hennes jobbe med leadsgenerering på en langt mer effektiv måte. For Hunton ble dermed første av mange kampanjer i HubSpot den omfattende og nordiske merkevarekampanjen «Alle gode ting er tre».

– Med «Alle gode ting er tre» samlet vi alt av markedsføring og kundereiser i HubSpot, deriblant annonser, organiske poster, innsikt fra nettsidetrafikk og antall skjemainnsendelser med forespørsler om befaring, forklarer Strømberg.

For første gang fikk både salg og markedsavdelingen innsikt i hele kundereisen, hvor skjemaer og arbeidsflyter i HubSpot sørget for en fullautomatisert leadsgenerering.

Fremfor å manuelt sende skjemaer til ulike selgere, ble leadsene nå automatisk sendt direkte til riktig selger, basert på geografi. Videre kunne de følge med på status på hver enkelt lead i de ulike nordiske landene, forteller Strømberg.

– Dette var utrolig positivt for alle involverte. Med «Alle gode ting er tre» kom verdien av HubSpot virkelig til sin rett, sier markedssjefen.

Med HubSpot har de [Iteo] åpnet øynene våre for hvor viktig det er å samarbeide godt på tvers av avdelinger og hvordan vi kan effektivisere arbeidsmetodene våre.

Anette Strømberg.

360 graders kundearbeid i ett system

Et godt oppsatt HubSpot sikrer ikke minst trygg ferdsel hva gjelder GDPR. I år skal også Huntons ERP-løsning integreres med CRM-systemet, slik at ytterligere kundedata kommer over i HubSpot.

– Når dette er på plass, skal i tillegg hele dialoguniverset hos kundesenteret og teknisk avdeling inn i HubSpot. Resultatet blir 360 grader med kundeinformasjon samlet på ett sted, avslutter en fornøyd Strømberg.

Om HubSpot

HubSpot er en samlet markedsførings-, service -og salgsplattform som hjelper bedrifter med å tiltrekke seg besøkende, konvertere leads, få flere kunder og yte ekstraordinær kundeservice. Ønsker du å finne ut om HubSpot er riktig for din virksomhet? Les mer om Iteos HubSpot-tjeneste her, og ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat!

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk