Carina Behrens og Simen Berg foran Iteo-logoen på kontoret, som smiler bredt.

Min merkevaremåler – måling av merkevarekjennskap i sanntid

Mange synes merkevaremåling er både dyrt og utfordrende. Nå kan du måle effekt av merkevarebygging og markedskampanjer i sanntid, til en brøkdel av prisen du er vant til. (I tillegg får du et verktøy som kan hjelpe deg med å forutse hvordan markedet vil utvikle seg og få innsikt som hjelper deg med å ta treffsikre beslutninger.)

27. juni holdt Iteo webinar, hvor vi introduserte vår nyeste markedsføringstjeneste, Min merkevaremåler.

– Vi håper at webinaret gav deltagerne verdifull innsikt om Min merkevaremåler som tjeneste, sier Carina Behrens, seniorrådgiver og markedsansvarlig i Iteo.

Sammen med kollega og seniorrådgiver Simen Berg, jobber Behrens med Min merkevaremåler for Iteos kunder.

For markedssjefer kan måling av merkevarekjennskap oppleves som både dyrt, utfordrende og tidkrevende. Vi ønsket derfor å skape en tjeneste som gir markedssjefer innsikt i sanntid på hva som er styrken til merkevaren eller produktet i markedet.

Stein Arne Gausen.

Gjør måling av merkevarekjennskap enklere

Forskning viser at merkevarebygging driver vekst, og er det som gir størst langsiktig effekt av markedsinvesteringene. Likevel oppleves merkevarebygging og måling av merkevarekjennskap utfordrende:

  • Hele 86 prosent opplever at det er en utfordring å måle effekt av merkevare på tvers av kanaler*
  • 47 prosent opplever at virksomheten mangler tydelige definerte mål og KPI-er**
  • Kun 50 prosent av virksomheter måler kjennskap til egen merkevare. Det er heller ikke uvanlig å måle bare én gang i året.**

Stein Arne Gausen, leder for innsikt og analyse i Iteo, har utviklet Min merkevaremåler.

– For markedssjefer kan måling av merkevarekjennskap oppleves som både dyrt, utfordrende og tidkrevende. Vi ønsket derfor å skape en tjeneste som gir markedssjefer innsikt i sanntid på hva som er styrken til merkevaren eller produktet i markedet, sier Gausen.

Resultatet er Min Merkevaremåler. Basert på søkedata fra Google, overvåker tjenesten hvordan en kategori, merkevare eller et produkt utvikler seg i sanntid. Den gir god innsikt i merkevarens styrke og markedsinteresse, og sammenligner merkevarekjennskapen med konkurrentenes.

Høy nytteverdi for B2B-virksomheter

Berg forklarer at tjenesten hjelper med å måle effekten av en virksomhets markedsføring, for eksempel ved kampanjer.

– Videre bidrar tjenesten med å forutse etterspørsel, identifisere om virksomheten underinvesterer, samt gi en indikasjon på fremtidig etterspørsel av dine varer eller tjenester, sier han.

Min merkevaremåler gir mest nytteverdi for virksomheter som selger varer og tjenester med lengre beslutningsløp.

– I motsetning til varer vi kjøper daglig, er tjenesten først og fremst myntet på større investeringer. Eksempler kan være byggevarer, programvare, IT-tjenester, rådgivning og lignende. Størst nytteverdi får dermed B2B-virksomheter, sier Berg.

Oppstart og leveranse

Iteos tjeneste inkluderer oppsett av merkevaremåleren basert på dine valgte merkevarer eller kategorier sammenlignet med konkurrenter. Prisen avhenger av antall merkevarer som skal sammenlignes. Det vanlige er å velge fire eller fem konkurrenter som er ønskelig å følge med på.

Behrens forteller at endelig pris blir avtalt ved hver enkelt forespørsel.

– Sammenlignet med vanlige undersøkelser for merkevarekjennskap, koster denne tjenesten langt mindre, sier hun.

Min merkevaremåler er en veldig spennende tjeneste som gir utrolig nyttig innsikt for alle som jobber med salg og marked.

Carina Behrens.

Sammen med hver enkelt kunde, finner Iteo frem til konkurrentene som kunden vil sammenligne seg med, og som dermed skal følges. Berg forklarer:

– Deretter setter vi opp et sanntids-dashboard med sporing i form av ord eller merkevarenavn på egne merkevarer, som kunden alltid har tilgang til. For å sikre at vi sammenligner epler med epler, har vi alltid tett dialog med kunden i oppstartsfasen.

Iteo sørger deretter for kvartalsvise gjennomganger og rapporter, og bistår med videre rådgivning ved behov.

Den største verdien av å måle merkevarekjennskap i sanntid, oppnås ved kontinuerlig måling over tid, forteller Behrens.

– Min merkevaremåler er en veldig spennende tjeneste som gir utrolig nyttig innsikt for alle som jobber med salg og marked. Vi gleder oss til å hjelpe flere av våre kunder i gang med denne tjenesten.

Ønsker du å vite mer, eller å få en demonstrasjon av tjenesten? Fyll ut kontaktskjema, så hører du fra oss.

Les mer om Min merkevaremåler her.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk