Det er ingen tvil om at for B2B-markedsførere er Account-Based Marketing (ABM) et av de mest effektive strategiene å skape målrettede og personlige kundeopplevelser, og LinkedIn er for mange det viktigste virkemiddelet. Men det har ikke alltid vært slik.
LinkedIn Campaign Manager har gått fra å være et kritisert verktøy med lite funksjonalitet og uforsvarlig høy kostnad-per-klikk (CPC), til å være en fullverdig plattform med et hav av muligheter for segmentering, målretting og ikke minst innhenting av data.
August i fjor skrev jeg en guide på over 3 000 ord om hvordan å utnytte LinkedIn Campaign Manager for å skape gode resultater med ABM.
Den guiden er like aktuell i dag. Helt til LinkedIn lanserte «Companies» nå i starten av Q4.
LinkedIn Campaign Manager har gått fra å være et kritisert verktøy med lite funksjonalitet og uforsvarlig høy kostnad-per-klikk (CPC), til å være en fullverdig plattform med et hav av muligheter for segmentering, målretting og ikke minst innhenting av data.
Først, kort om Company Engagement Report (CER)
Selvfølgelig skal jeg oppdatere guiden med dette, men denne nyheten er såpass god at den også fortjener en egen artikkel. Men, før vi hopper inn i nyheten, må vi nevne Company Engagement Report (CER).
Som du kanskje allerede er kjent med, har LinkedIn en Company Engagement Report, et dashboard som viser engasjementnivået (eller modenhetsnivået) til hvert av selskapene du har enten lastet opp til LinkedIn eller sendt over fra en tredjepart (CRM) som HubSpot eller Microsoft Dynamics.
Denne har lenge vært den gylne gåsa i henhold til rapportering og innsikt med ABM på LinkedIn. Rapporten er dynamisk og oppdaterer seg basert på tvers av kampanjer du kjører mot samme selskaper, og bryter ned betalt og organisk engasjement per selskap.
Men den har aldri vært helt komplett, fordi hvis et selskap ikke var en del av listen eller CRM, ville du ikke få vite om de engasjerte seg med annonsene og/eller innleggene dine. Eller, du kan bruke Demographics Report, men det gir ikke all verden av innsikt ene og alene. I tillegg har vi alltid vært begrenset av datoperioden, som statisk viser data fra de siste 90 dager.
Companies i LinkedIn Campaign Manager
Fra nå av er ikke dette lenger tilfellet. «Companies» i LinkedIn Campaign Manager gjør det mye enklere å identifisere, målrette og analysere resultatene på alle selskapene som engasjerer med merkevaren din på LinkedIn, på tvers av kampanjer og organisk aktivitet. Uavhengig om selskapet er lastet opp via en liste, CRM eller kommer fra andre kampanjer målrettet etter industri og/eller stilingsfunksjoner.
Takk til Delvis Rupslaukis i DERU Digital for skjermbilde.
Med Companies kan du:
1. Skape en holistisk kundereise med LinkedIn
Kjør kampanjer som dekker hele kundereisen – fra bevissthet og vurdering til konvertering. Bruk dynamiske segmenter og tilpass innholdet basert på hvor engasjerte målgruppene er, for å møte dem på riktig sted i kjøpsreisen.
2. Oppdage nye selskaper
Identifiser og følg opp med selskaper som allerede viser organisk engasjement, men som ikke er på din eksisterende liste over nøkkelselskaper fra tidligere. Dette hjelper deg med å finne nye muligheter.
3. Øke merkevarekjennskapen
Utvid til nye bransjer og segmenter ved å bygge målgrupper basert på selskaper som har lavt engasjement. Dette kan bidra til å få merkevaren frem i lyset hos nye målgrupper.
4. Generere flere leads
Fokuser på de selskapene som har høyt engasjement og lag en lead-genereringskampanje rettet mot disse. De selskapene er mer sannsynlig å konvertere, ettersom de allerede har vist interesse.
Med andre ord: Rapporten gjør det enkelt å jobbe mer strategisk med de viktigste selskapene på LinkedIn, det gjør det mye enklere å vise effekten av investeringen du gjør på LinkedIn, og gir en helhetlig oversikt som hjelper deg med å maksimere effekten av ABM-aktivitetene dine.
Verktøyet blir tilgjengelig under «PLAN» og bør rulles ut for alle kontoer innen 4. november.
Skjermbildet er tatt fra Linkedin sin «Getting started Guide».