Den norske kjøretøysleverandøren Paxster trengte en ny merkevareplattform. Etter en grundig innsiktsprosess med innspill fra flere kunder måtte vi be dem skryte mer av seg selv.
Paxster er en helt sentral brikke i Posten Norges bærekraftstrategi. Nærmere 1 900 nullutslippskjøretøy fra Paxster er en del av kjøretøyflåten til Posten Norge, og mange kjenner igjen de små elektriske kjøretøyene i gatebildet på vei til postkassa, og ikke minst som postbilen til Jonas Kvåle i NRK-komedien Side om side.
Paxster både designer og produserer kjøretøyene i Sarpsborg, og mange av disse er å finne på veier i både Europa og New Zealand, i tillegg til i Norge. De små kjøretøyene benyttes både av nasjonale postselskaper og private logistikkselskaper. Dette gjør faktisk Paxster til Norges største kjøretøyprodusent noensinne, og ikke minst til en norsk eksportsuksess.
Fra innsikt til slagord
Paxster kom til Iteo med et ønske om hjelp til å både vokse mer, og bli enda bedre kjent både i Norge og internasjonalt.
– Vi hadde rett og slett behov for i større grad å beskrive hvem vi faktisk er som selskap, sier markedssjef i Paxster, Cathrine Lund.
Alexander Wie Flaa er teamleder og senior kommunikasjonsrådgiver hos Iteo, og har jobbet tett med Paxster det siste året.
– Det var særlig to ting ved Paxster som fascinerte oss da vi startet samarbeidet med dem. Det ene var at mange kjenner igjen Paxsters kjøretøy på grunn av deres leveranser til Posten, men få vet at de er norske, og ikke minst designet og produsert i Sarpsborg, forteller han.
Det mest slående var imidlertid den enorme betydningen Paxster har for kundene sine.
– Takket være optimalisering av føreropplevelsen og ergonomisk design endrer Paxster kundenes virksomheter fra innsiden. Selskaper blir mer effektive, leveransene skjer raskere, og sjåførene er strålende fornøyde, fortsetter Wie Flaa.
– Men hvor fornøyde kundene egentlig var med Paxster forstod vi ikke den fulle bredden av før vi hadde pratet med dem.
[…] Hvor fornøyde kundene egentlig var med Paxster forstod vi ikke den fulle bredden av før vi hadde pratet med dem.
– En av tilbakemeldingene vi gav Paxster etter et innledende innsiktsarbeid var at «alle elsker Paxster, men kundene elsker dere mer enn dere gjør selv!», fortsetter han.
– Dette begrunnet vi med at Paxster internt var langt mer forsiktige med å skryte av seg selv, og langt mer selvkritisk – en ganske uvanlig karakteristikk. De fleste selskaper tror selv at de er langt bedre enn hva kundene deres egentlig mener.
Resultat
Iteo gjennomførte en stor innsiktsjobb, bestående av intervjuer og workshops med ansatte, samt flere dybdeintervjuer med kunder både nasjonalt og internasjonalt.
– For at Paxster skal kunne fange opp og vise frem bredden i det de står for, og fremstå som mer enn en leverandør av kjøretøy, måtte vi i større grad få frem et budskap som fortalte hva Paxster faktisk leverer til sine kunder. Og det er så utrolig mye mer enn et kjøretøy, sier Wie Flaa.
Etter en prosess landet Iteo på slagordet “A better day”.
– Vi mente at dette fanget opp bredden av Paxsters virksomhet, samtidig som det er et budskap som fungerer både i Norge og internasjonalt. Dette var viktig med tanke på at Paxster også har et stort internasjonalt nedslagsfelt.
Kraftfull og skalerbart
“A better day” unngår direkte fokus på kjøretøyets tekniske aspekter og fremhever i stedet effekten av Paxsters løsninger på menneskers liv og arbeidshverdag. Cathrine Lund sier:
– Det som er kraftfullt med “A better day” er at det er sant. Vi skaper faktisk et bedre nærmiljø og kundene sparer penger, men vi bidrar også til reduserte sykedager og forbedrer våre kunders omdømme knyttet til bærekraft.
Vi skaper faktisk et bedre nærmiljø og kundene sparer penger, men vi bidrar også til reduserte sykedager og forbedrer våre kunders omdømme knyttet til bærekraft.
Del av en større satsning
I tillegg til å levere en budskapsplattform, har Iteo også utviklet en omfattende kommunikasjonsstrategi og visuell profil.
– I 2024 vil vi virkelig implementere rammeverket som Iteo har utviklet. Det er en del av vår strategi å styrke Paxsters tilstedeværelse i markedet, både nasjonalt og internasjonalt, og “A better day” er et sentralt element i denne strategien, sier Cathrine Lund
Wie Flaa utdyper:
– Vårt samarbeid med Paxster understreker viktigheten av å tenke utenfor boksen “A better day” representerer ikke bare et produkt, men en hel opplevelse, og reflekterer de positive effektene Paxster har på samfunn og miljø. Samtidig er det noe det er lett å skape god kommunikasjon rundt på mange flater og opp mot mange ulike temaer.
Paxster forbereder nå lanseringen av en utility-utgave, en slags ATV med lasteplan. I tillegg har de nettopp inngått en stor avtale som de håper å kunne snakke mer om snart.
Paxter-markedssjefen avslutter:
– Om alt går etter planen vil denne avtalen utvides til leveranser av et firesifret antall kjøretøy, så 2024 ser veldig spennende ut for oss. Vi regner med at vi kommer til å skape bedre dager for tusenvis av mennesker både i 2024 og i årene som kommer.