Kunstig intelligens + arkivar = Aikivar

Prosjekt Merkevarekampanje rettet mot arkivarer i offentlig sektor
Kunde Sikri
Uttak Merkevarekampanje med innholdsmarkedsføring og målrettet annonsering

Kampanjen kastet lys over den strategisk viktige rollen arkivaren har i offentlig sektor i årene som kommer.

Det er ikke ofte arkivaren får oppmerksomheten hen fortjener. Arkivaren tar vare på våre minner, og sikrer at fremtiden får tilgang til samfunnets kollektive hukommelse. Det er særlig viktig i en tid der kompleksiteten blir større, og kravene til digital endring brer om seg.

I offentlig sektor, som Sikri retter seg mot, er kunstig intelligens en forutsetning for at forvaltningen skal evne å løse sine pålagte oppgaver i en fremtid der utgifter øker raskere enn inntekter. Samtidig vil innbyggere ha stadig større forventninger til tjenestenivået fra stat og kommuner.

– Flinke arkivarer loser offentlig sektor inn i fremtiden. Vi ønsket en informasjonskampanje som viste hvor viktig denne rollen er for digital endring. Smart og god forvaltning av informasjon ligger bak fremtidens smarte kommunale tjenester, og er nødvendig for å enklere møte krav og regler, sier Anne Mette Havaas, markedsdirektør i Sikri.

Hun peker på at det vil være større behov for fremadrettede arkivarer i årene som kommer, og ønsket derfor at kampanjen gikk i dybden på hvor viktig arkivfaget er for modernisering og automatisering av prosesser.

– Flinke arkivarer loser offentlig sektor inn i fremtiden. Vi ønsket en informasjonskampanje som viste hvor viktig denne rollen er for digital endring.

Anne Mette Havaas, markedsdirektør i Sikri

Foto av Anne-Mette Havaas, markedsdirektør i Sikri.

Ville skape en stoppeffekt

Kampanjen var den første som Iteo løste for Sikri. Det startet med en kreativ utfordring på hvordan skape oppmerksomhet rundt den strategiske rollen som arkivarene har i fremtidens offentlige sektor. Iteos kreative uttak var å kombinere kravene arkivaren møter, med de spennende mulighetene som ligger i blant annet kunstig intelligens. Det ble til et ordspill der AI + arkivar ble Aikivar.

Ønsket var at dette skulle skape stoppeffekten som skaffer oppmerksomhet for hvorfor fremadrettede arkivarer hører hjemme ved bordet der beslutningene fattes – som eksperter på informasjon, og snart mestere på ny teknologi.

– Ønsket var å bidra til at yrket ble flyttet høyere opp på dagsorden. Det å gjøre informasjon tilgjengelig er en nøkkelfunksjon når kommuner skal lage nye smarte tjenester. Derfor ville vi vise frem arkivarens strategiske rolle i en nær fremtid, der veldig mye av arkiveringen er automatisert.

Veldig god mottagelse

Hun innrømmer at hun gikk noen runder med seg selv da hun ble presentert konseptet om Aikivaren.

– Jeg tenkte først at noen ville reagere og tenke at det var en skrivefeil. Arkivarene er kjent for å gå gjennom informasjon med lupe, og er eksperter på rettskriving. Etter hvert ble jeg veldig positiv til denne måten å leke med ord på. I all hovedsak har aikivar-begrepet fått god mottagelse, med unntak av noen få som mente at vi heller burde snakket om kunstig intelligens fremfor den engelske forkortelsen, sier hun.

Også internt i Sikri har lovordene vært mange, både fra ledelsen og fra de mange fagekspertene som jobber med å utvikle og levere applikasjoner med spennende ny teknologi.

Ble takket for å sette AI på agendaen

I kampanjen lagde Iteo en e-bok som var midtpunktet i kampanjen. Den besto av fagartikler med flere av selskapets egne eksperter, intervjuer med autoriteter på fagfeltet, og et dyptgående intervju basert på en fagsamtale mellom tre av landets mest kjente eksperter i arkivfaget.

Artikler på Sikris nettside og annonsering ledet trafikk til e-boken, sikret påmeldinger til webinar, registering i den nye LinkedIn-gruppen som ble skapt for fremadrettede arkivarer, og ikke minst muligheten til å booke et arbeidsmøte med Sikris eksperter for en gjennomgang av hva som må på plass for at arkivarer skal lykkes med kunstig intelligens. Alt ble styrt via HubSpot.

– Vi har hatt bra med nedlastinger av e-boken, gode lesertall på artiklene og gode tilbakemeldinger på webinaret.

Anne Mette Havaas, markedsdirektør i Sikri

Foto av e-boken:

– Flere deltagere takket for en god innføring i mulighetene med kunstig intelligens. De var fornøyde med at det ble vist frem gode og konkrete eksempler på hvordan teknologien ville hjelpe arkivarer og saksbehandlere til en enklere og mer spennende arbeidsdag, sier Havaas.

Høy konverteringsrate på videoannonsene

Annonseringen ble rettet mot arkivarer og ledere i offentlig sektor, hovedsakelig på Facebook og LinkedIn. Les gjerne mer om den målrettede metoden, såkalt account based marketing (ABM) i vår guide: Slik får du kundene du har lyst på.

Dette var også den første kampanjen der Iteo testet ut Vibbio-plattformen til å lage korte video-annonser, med svært gode resultater. Resultatene viste at videoene presterte langt bedre enn de tradisjonelle annonsene, der hele 3,19 prosent klikket seg inn til innholdet. Dette er da 343 prosent over snittet for annonser i denne bransjen på Facebook.

– Denne typen små videosnutter som passer til tematikken gjør annonsene mer spennende, livlige og interessante. Det blir veldig attraktivt når det krever så lite å produsere, og prosessen var rask og effektiv. Det var gøy å se hvor bra det fungerte, sier hun.

– Det visuelle designet var veldig bra, og det passet veldig bra opp mot vår designprofil slik at gjenkjenningseffekten var stor, fortsetter hun.

Under ser du et eksempel på en av videoannonsene i kampanjen:

 

Havaas presiserer at fordi segmentet for kampanjen er smalt, er det vanskelig å oppnå høye konverteringsvolum. Responsen fra dagens kunder har vært god, og det er etablert nye relasjoner.

– Vi har kommet i kontakt med ganske mange som ikke er kunde av Sikri i dag, og det er vi meget fornøyd med, sier hun og påpeker at hensikten med kampanjen var å bygge merkevare over tid, ikke drive kortsiktige konverteringer.

Godt med et byrå som forstår teknologi

Havaas er fornøyd med samarbeidet med Iteo, og skryter av ryddige, effektive og gode prosesser.

I fellesskap fant Sikri og Iteo frem til hvilke intervjuobjekter som skulle kontaktes, med en god balanse av interne og eksterne eksperter.

– Jeg var trygg på at innholdet ville være interessant. Intervjuobjektene var veldig positive og jeg synes innholdet ble presentert på en ryddig og god måte. Iteo klarte å trekke ut essensen, sier hun og påpeker at det er en stor fordel at Iteo er flinke til å forstå og markedsføre teknologi.

– Da slipper vi å bruke tid på å lære opp byrået. Iteos rådgivere forstår oss som programvarehus, og det gjør jobben min veldig mye enklere. Jeg er veldig fornøyd med hva vi har gjennomført sammen, avslutter hun.

Trenger du hjelp til synliggjøre din virksomhet for de rette beslutningstakerne? Les mer om hvordan vi jobber med merkevarebygging, eller ta kontakt med oss for en hyggelig prat!

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk