Hvordan troverdig kommunisere bærekraft i en bransje der alle fremstår like?
Alle arbeidsplasser må forplikte seg til å heve innsatsen på bærekraft, særlig ved å bruke ressurser bedre. Bedrifter skal nå kunne vise til lønnsom vekst uten å belaste hverken mennesker eller miljø. Innen IT-næringen er den store endringen at produkter/maskiner i større grad tilbys som tjenester.
FN har kalt den stadig større avfallsstrømmen fra elektroniske produkter en tsunami. Markedet skriker derfor etter løsninger og forretningsmodeller som tar et oppgjør med uvettig forbruk – hjemme og på jobb. Når utfordringene er store for mange, er også mulighetene desto større for de som er mest fremadrettet.
Leverer til flere av verdens største, i over 130 land
Foxway er en av Nordens mest spennende IT-selskaper, med en samlet omsetning på over fire milliarder kroner fra sin drift i Norden, Baltikum, Tyskland og Spania. På kundelisten står flere av verdens største selskaper med leveranser til over 130 land. I Norge er over 75 prosent av landets største konsern aktive kunder. Selskapet har vokst gjennom fusjoner og oppkjøp, og et norsk investorselskap er største eier.
– Vi har kjøpt opp flere gründerselskap på tvers av Europa og har derfor en oppgave med å skape en ny kultur som de ansatte kan samle seg bak. Derfor er det også viktig med engasjerende og gode budskap.
I 2021 kom selskapet til Iteo med en utfordring: Hvordan kommunisere forskjellen mellom Foxway og de andre IT-forhandlerne i markedet. Ønsket var et budskap som viste hvordan bærekraft er en integrert del av alt selskapet gjør, på en troverdig og objektiv måte.
– Vi ønsket en kommunikasjonsform som beviste at vi tar bærekraftig endring på alvor. Vi ville vise frem hvem vi er og hva vi står for. Da var det naturlig å snakke om vår unike forretningsmodell, sier Lindberg.
Gir en PC tre liv
Der konkurrentene selger enten nytt utstyr (PCer, mobiler og servere) eller brukte maskiner, er Foxway den eneste som håndterer utstyret gjennom hele dets levetid.
– Vi selger høykvalitetsutstyr på en fleksibel og attraktiv måte til de store konsernene. Når utstyret har nådd enden på levetiden hos den første brukeren tar vi det tilbake, reparerer og oppgraderer det, og sender det tilbake til en ny bruker i samme konsern. Når den andre brukeren er ferdig med maskinen tar vi den tilbake til våre fasiliteter for en ny oppgradering, før den typisk selges til de som behøver tilgang til bra utstyr til en rimelig kostnad, som skoler og kommuner, sier Lindberg.
Det at en PC får tre liv, eller at en server, en nettverksenhet eller en mobil brukes på nytt, er noe av det mest bærekraftige som kan gjøres – fordi ressurser brukes lenger. I tillegg bidrar det til å løse problemer knyttet til råvareknapphet verden over, og de store utfordringene som nå preger den globale logistikkindustrien – som har gitt merkbare utslag i det nordiske markedet, der bedrifter må vente mye lengre på tilgang til nytt utstyr.
Gjenbruk seiler derfor opp som den eneste smarte løsningen, og Foxway er den eneste som tar ansvar for enheten gjennom hele dens levetid, og sikrer ombruk og gjenbruk. På veien sikres lønnsomme innkjøp for alle involverte. Utfordringen var å kommunisere denne helhetlige tilnærmingen forståelig og troverdig. Dette særlig siden konkurrentene ellers konsentrerer seg om kun utvalgte deler av livssyklusen til utstyret.
– Iteo forsto oppgaven umiddelbart, og var veldig tydelige på at alle budskap skulle kunne bevises, uten risiko for forsøk på grønnvasking. Det er godt å få inn rådgivere som er ærlige, og som tør å si det slik det er
Budskapene skulle fungere over hele verden
Lindbergs føring til ny budskapsplattform var at innholdet skulle beskrive det attraktive i hva selskapet tilbyr på en nøyaktig måte, og skape nysgjerrighet for en ganske ny merkevare med liten kjennskap i markedet.
– Det var også et viktig poeng at budskapene kunne fungere på alle språk, var tidløse og kunne skalere. Ikke minst at det engasjerte beslutningstagere, sier Lindberg.
Oppgaven ble løst gjennom grundig research og ved å gjennomføre flere arbeidsmøter med utvalgte medlemmer fra ledergruppen og konsernets eksperter på bærekraft, fra Norden og Baltikum. Etter arbeidsmøtene startet den kreative prosessen før forslaget ble presentert til arbeidsgruppen tre uker senere.
– Iteo var tydelige på at det var selve forretningsmodellen vår som var det spennende å kommunisere. Fordi denne sirkulære måten å tilby utstyr på gir så store fordeler for mennesker, miljø og samfunnet, fortsetter hun.
Viktig med de eksterne blikkene
Lindberg poengterer viktigheten av å hente inn eksterne øyne når det skal utvikles budskap.
– Det er en stor fordel å få inn noen fra utsiden som utfordrer oss gjennom konstruktivt kritiske spørsmål. Det er veldig lett å bli blind på selv, sier Lindberg.
Hun er særlig fornøyd med prosessen, som inkluderte flere i selskapets toppledelse, produksjonen og de som har bærekraft som fagområde.
– Vi lykkes med å hente ut innsikt og meninger fra dem alle sammen. Noen ganger kan fagspesialister behøve litt hjelp med å formulere seg forståelig, og sette ord på deres rike kunnskap. Derfor er det bra med rådgivere som kan gjøre om dette til budskap som løfter frem verdien dette skaper for våre kunder, sier Lindberg.
Første utkast på budskapsplattform ble mottatt svært positivt, og det var kun minimale justeringer som måtte til.
– Forslaget traff spikeren på hodet. Den viste tydelig hvordan vår forretningsmodell er annerledes. Budskapene beskriver veldig godt hvem vi er, hva vi tror på, og vår motivasjon, som er å tjene penger samtidig som vi bidrar til å gjøre noe bra for samfunnet. Samtidig likte vi godt at Iteo hadde tydelige modeller og gode visuelle fremstillinger som gjorde alt enklere å forstå. Det forklarte vårt markedsbudskap på en ny måte, som også var lett å kjenne seg igjen i, sier hun, og legger til at det opplevdes som en stor fordel at byrået allerede hadde mye erfaring med bærekraftskommunikasjon.
Verdens mest attraktive forretningsmodell
Feedbacken har vært udelt positiv, internt som eksternt. Flere medlemmer av ledergruppen tok i bruk budskapene ganske umiddelbart, og opplevde at det var enkelt å tilpasse mot ulike målgrupper.
– Særlig våre kommersielle krefter hadde savnet slike budskap, og mente det ga stor verdi med en gang. En ny leder som vi hentet fra et av verdens største teknologiselskap ga uoppfordret en tilbakemelding på at han syntes budskapene var geniale, sier Lindberg.
Budskapene ble først utviklet på engelsk og siden tilpasset øvrige språk. Iteo bisto også med å tilrettelegge tekstene til nettsiden basert på budskapet, fikk levert gode nordiske oversettelser, og bidro med rådgivning knyttet opp mot utformingen på nettsiden.
Hovedbudskapet løftet frem hvordan Foxway har «Verdens mest attraktive forretningsmodell». Hensikten med dette var å sette lys på hva selskapet gjør annerledes, og skape en nysgjerrighet. Andre elementer handler om selskapets innovasjon, iboende vilje til å skape bærekraftig endring, og ønsket om å gå i front der kunnskap og erfaringer gjerne deles med andre.
– Vi utviklet budskap som får folk til å stoppe opp og starte en dialog med oss. Denne nysgjerrigheten gir oss muligheten til å fortelle historien om hvordan vi skiller oss ut, avslutter Lindberg.
Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med dine kampanjer og kreative konsepter? I Iteo får du hjelp fra idé til konvertering. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat, eller ta en titt på flere caser.