Mann skriver på tavle mens kvinne med briller følger nøye med. En tredje mann med briller peker på tavlen

Hva bør du skrive om på din bedriftsblogg?

Strategien er på plass, researchen er gjort, og det eneste som gjenstår er å lage innholdsplanen. Her er våre beste tips til å finne temaene du bør skrive om på din bedriftsblogg.

I Iteo begynner vi ofte med en innholdsworkshop. Dette er et stereotypisk idémøte, der vi starter med brainstorming og ”ja-fase”, før vi mot slutten av workshoppen lager innholdsplanen.

For å få en vellykket bedriftsblogg kreves det en strategi, og bak en god strategi ligger det et godt stykke grunnarbeid. Her står utvikling av personas (hvem dere prøver å treffe med innholdet), søkemotoroptimalisering og budskapsavklaring sentralt.

Dette er ikke en bloggpost om disse forberedelsene. Dette handler om det som skjer etterpå, når strategien er laget og forberedelsene gjort. Da er det på tide å lage en innholdsplan, med oversikt hvilke blogginnlegg som skal skrives for å trekke interessenter til deres nettside. Og det er her mange møter en veisperre for kreativiteten.

Kjør workshop!

I Iteo begynner vi ofte med en innholdsworkshop. Dette er et stereotypisk idémøte, der vi starter med brainstorming og ”ja-fase”, før vi mot slutten av workshoppen lager innholdsplanen. I innholdsplanen skal temaer, titler og ansvarsfordeling spikres – gjerne med så mange detaljer som mulig om hva som skal produseres når av hvem. Det sikrer gjennomføring.

Det er sjeldent nødvendig å finne opp hjulet på nytt. Når det kommer til å lage en innholdsplan med konkrete saker, temaer og titler, er det noen spørsmål du kan stille deg selv eller dine kollegaer for å komme over kreativitetskneika. Finn fram notatblokken!

1. Hvilke spørsmål er de vanligste fra kundene våre?

Snakk med selgere, serviceavdelingen eller andre som har direkte kontakt med kundene. De har garantert et inntrykk av hvilke spørsmål som ofte går igjen når noen ønsker å kjøpe eller har kjøpt deres produkter eller tjenester. Spørsmålene dreier seg kanskje om berettigete eller uberettigete bekymringer, eller kan ha mer praktisk karakter knyttet til akkurat deres produkter eller tjenester. Uansett hvilke spørsmål deres førstelinje møter regelmessig, bør dere besvare disse på bedriftsbloggen med et blogginnlegg per spørsmål.

Vi gjorde nettopp dette, og tok et spørsmål vi stadig møter hos våre kunder som ble til en bloggpost med den nedlastbare guiden: ”annonsering på LinkedIn”

2. Sitter vi på unik informasjon eller data?

Har dere jobbet innen et felt i mange år er sannsynligheten stor for at dere har samlet unik innsikt på et eller flere områder. For eksempel har dere kanskje sendt spørreundersøkelser til kundene deres i mange år? Kan dataen herfra brukes til å lage en generell bloggpost om hvordan kundens forventninger har forandret seg? Eller har dere merket et skifte i hvilke kunder dere har nå, i forhold til for et par år siden? Om du driver B2B, kan dere se et skifte i forhold til hvilke bransjer som benytter seg av deres tjenester?

Tenk på om dere sitter på data eller informasjon som bare dere har. Hvis ja, bør det være enkelt å komme opp med spennende vinklinger rundt dette.

Husk å skrive om én ting av gangen, for da sikrer du høyere kvalitet på innholdet på din bedriftsblogg. 

Fjell med snø
Anbefalt lesning:

3. Hva er ”snakkisen” i bransjen?

Er det noen aktuelle hendelser, store lovendringer, ny programvare, viktige trender eller lignende som er på alles lepper om dagen? I så fall bør dette skrives om!

Ved å følge med på andre bedriftsblogger, bransjemedier og sosiale medier får man ofte en pekepinn på hvilke temaer som er viktige innen deres bransje akkurat nå. Ved å skrive om disse på egen bedriftsblogg har dere mulighet til å skrive om temaer som virkelig opptar eksisterende og potensielle kunder, samtidig som det viser at dere følger med og er oppdaterte på endringer i bransjen.

GDPR er et typisk eksempel på en aktualitet ”alle” snakket om, derfor skrev vi en rekke bloggposter i forkant av implementeringen. I etterkant skrev vi også om hva du skulle gjøre hvis du mistet hele databasen din som et resultat av det nye lovverket.

4. Hva er våre verdier?

Bloggen er en utmerket kanal for å vise hvilke verdier dere står for, noe som kan være en avgjørende faktor for potensielle kunder som nærmer seg en kjøpsavgjørelse. Ta gjerne utgangspunkt i en aktualitet eller trend, eller kanskje en endring i bransjen som dere har lagt merke til, og formidle hvordan dere stiller dere i forhold til det.

Iteos gründer Andreas Thue gjorde nettopp dette da han skrev et blogginnlegget ”Kjøper du av morsomme katter?”. Her viser han hvor Iteo stiller seg i forhold til salgstaktikker – hvilke vi har tro på, og hvilke vi unngår.

 5. Skjer det noe viktig hos oss?

Bloggen kan også brukes til å formidle interne nyheter, men pass på at dette ikke skjer for ofte. I inbound marketing er en av grunntankene at innholdet må ha verdi for leseren – og la oss være ærlige: Ytterst få får noe igjen for å lese om den nye kaffemaskinen dere kan kose dere med. Eksisterende kunder kan derimot sette pris på å få informasjon om hendelser hos dere som kan påvirke deres kundeforhold. Eksempler på temaer som kan skrives om på bedriftsbloggen er derfor:

  • Nye ansatte
  • Nye kunder
  • Omstruktureringer
  • Resultater

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk