Byråkunder ønsker seg engasjement, proaktivitet, digital kompetanse og mer innhold. Det viser Regis Årets Byrå-undersøkelse. Den ferske rapporten er en oppfordring til oss byråer om å by på mer til våre kunder.
Formålet med Regis Årets byrå-undersøkelse er ikke bare å kåre Norges beste byråer, men å gi innsikt i hva som kjennetegner byråer og kunder, og hva som gjør kundene fornøyde. Årets resultater gir en pekepinn på hva norske selskaper ser etter i sine byråer, og hvilken retning man bør gå for å sikre fornøyde kunder over tid.
Velger byrå på grunn av engasjement
30 prosent av de norske kundene som er med i undersøkelsen hadde engasjement som det viktigste kriteriet da de valgte byrå. På listen er videre:
- Beste pitch
- Byråets kreative nivå
- Personkjemien stemte
- Byråets samlede tilbud
Men er kundene fornøyde?
Det er viktig å vite hva som gjør at man vinner en kunde, men om byråer skal lykkes, må de levere på det som er lovet. Greier vi å gjennomføre og fortsette å vise engasjement?
De fleste greier seg ganske godt – selv om 20 prosent har vurdert å bytte byrå det siste året vil de fleste beholde sin samarbeidspartner, på tvers at byråkategorier. Undersøkelsen viser også at kundetilfredsheten blant norske byråkunder går oppover, med en liten økning år for år siden 2017. Av ti mulige poeng, får norske byråer en kundetilfredshets-score på 8,25 i årets undersøkelse. Norske byråer er med andre ord flinke til å levere.
Vi har selv gått gjennom våre egne resultater fra årets undersøkelse. De kan du lese mer om i innlegget «En seier og en viktig lærepenge».
Kundene ønsker mer
Samtidig som kundene stort sett er fornøyde, ønsker 36 prosent å kjøpe mer av sine byråer, og etterlyser samtidig proaktivitet. Kan norske byråer bli enda flinkere til å se behov og vise hvordan vi kan hjelpe?
Stadig flere byråer utvider sine tjenestetilbud, på tvers av gamle bransjeskiller, eller skaffer seg samarbeidspartnere på områder hvor de ikke er så sterke. 8 av 10 byråledere opplever at de får konkurranse fra byråer som ikke er definert innenfor deres kategori. Denne listen over hva kundene ønsker å kjøpe mer av hos sine byråer er i så måte interessant:
- Content og redaksjonelt innhold
- Digitale tjenester – innhold til sosiale medier
- Digitale tjenester – digital strategi og utvikling
- Merkevarestrategi og -utvikling
- Design og formgivning
- Reklame – kampanjer og produksjon
- PR – rådgivning og strategi
Bransjeglidningen blir stadig tydeligere, og det er ikke lenger enkelt å definere hvilken kategori et byrå hører til i. PR-byråer blir digitale, mediebyråer leverer innhold og reklamebyråer likeså.
– Det kundene vil høre
– Jeg tror vi bør og vil se stadig flere samarbeid på tvers av byråer og byråkategorier fremover, sier grunnleggeren av kommunikasjonsbyrået Iteo.
Kundene ønsker mer
Samtidig som kundene stort sett er fornøyde, ønsker 36 prosent å kjøpe mer av sine byråer, og etterlyser samtidig proaktivitet. Kan norske byråer bli enda flinkere til å se behov og vise hvordan vi kan hjelpe?
Stadig flere byråer utvider sine tjenestetilbud, på tvers av gamle bransjeskiller, eller skaffer seg samarbeidspartnere på områder hvor de ikke er så sterke. 8 av 10 byråledere opplever at de får konkurranse fra byråer som ikke er definert innenfor deres kategori. Denne listen over hva kundene ønsker å kjøpe mer av hos sine byråer er i så måte interessant:
- Content og redaksjonelt innhold
- Digitale tjenester – innhold til sosiale medier
- Digitale tjenester – digital strategi og utvikling
- Merkevarestrategi og -utvikling
- Design og formgivning
- Reklame – kampanjer og produksjon
- PR – rådgivning og strategi
Bransjeglidningen blir stadig tydeligere, og det er ikke lenger enkelt å definere hvilken kategori et byrå hører til i. PR-byråer blir digitale, mediebyråer leverer innhold og reklamebyråer likeså.
– Jeg tror vi bør og vil se stadig flere samarbeid på tvers av byråer og byråkategorier fremover, sier grunnleggeren av kommunikasjonsbyrået Iteo, Andreas Thue.
– Samtidig som det er smart å dyrke sine styrker, ønsker kunder å få stadig mer på ett sted. Økt konkurranse kan være med på å styrke oss, men i mange tilfeller kan vi kanskje levere bedre ved å samarbeide, sier Thue.
All statistikk og lister i denne artikkelen refererer til Regis undersøkelse Årets byrå 2019. 61 byråer deltok i undersøkelsen, og fikk inn 1200 svar fra disse byråenes kunder.