På tre år har TU.no seksdoblet trafikken. Svein-Erik Hole forteller hvordan god design og riktig presentasjon kan føre til suksess.
– Nøkkelordet er presentasjon. Design, vinklinger og longtail har vært viktige brikker i veksten.
Den første Iteo-fagdagen nærmer seg, og 11. juni er det duket for en rekke lærerike innlegg. Fra Teknisk Ukeblad får vi besøk av Svein-Erik Hole, som har vært sentral i utviklingen av nye TU.no.
Meld deg på i dag – det er begrenset med plasser igjen
Da Hole begynte i TU hadde nettavisen bare 50 000 lesere. Hans oppgave var lett å beskrive, men utfordrende å gjennomføre: Få opp trafikken. Tre år senere er besøkstallene seksdoblet, og en stor del av forklaringen ligger i presentasjonen av innholdet.
– Nøkkelordet er presentasjon. Design, vinklinger og longtail har vært viktige brikker i veksten. Samtidig har vi fokusert på distribusjon i sosiale medier, som også spilt en stor rolle. Alt i alt har det så langt vært en veldig morsom reise, forteller han.
Godt innhold fra redaksjonen har naturligvis vært avgjørende, men designgrep som å tilpasse sidene etter hver enkelt bruker har også gjort selve brukeropplevelsen bedre. Andre tiltak inkluderer å tilpasse seg folks modus, uansett om de kommer fra Facebook, Google eller andre steder.
– Sosiale medier har vært en veldig viktig del av fremgangen. De har latt oss nå nye målgrupper, og rekruttere mange faste nye lesere.
– For å unngå å gjøre oss avhengige av én sosiale medier-kanal har vi valgt å dyrke alle kanaler, og vi jobber parallelt med både Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+. Samtidig prøver vi å tilpasse oss hver kanal forskjellig, for å utnytte den modusen brukerne er i på hver kanal, forteller Hole.
På Facebook har vi i Iteo hjulpet TU.no å ta i bruk Fanbooster, og for å øke forståelsen for LinkedIn har hele redaksjonen fått opplæring fra vår LinkedIn-ekspert. De har også vurdert å lage en egen, mer bildetilpasset artikkelvisning til brukere som ankommer fra Pinterest.
Artikler, annonser og stillingsannonser som treffer hver bruker bedre er andre stikkord, og Hole mener TU.no nå er i ferd med å gå fra å være et massemedium med én ting til alle, til å gi et skreddersydd budskapet tilpasset individuelle behov.
– Sosiale medier har vært en veldig viktig del av fremgangen. De har latt oss nå nye målgrupper, og rekruttere mange faste nye lesere. Mange norske redaksjoner klager over av «Facebook-lesere» bare legger igjen étt klikk, og forsvinner ut, men vi lykkes med å holde på dem ved å bygge artiklene våre opp slik at hver og en finner noe nyttig og har lyst til å bli værende.