Godt innhold kutter kostnaden på markedsføringen. Her er våre tips til hvordan du sprer budskapet ditt uten å betale for det.
Uansett om næringslivet har medvind eller tråkker i oppoverbakke, det er aldri feil å sikre at markedsføringsmaterialet sprer seg så effektivt som mulig. Første bud er å lage innhold som engasjerer, enten det er:
- Artikler/bloggposter
- Videoer
- Lydfiler som podkast
- Webinarer
- Faktabøker, produktark, brosjyrer eller lignende
Som oftest bygges en kampanje opp med en kombinasjon av virkemidlene nevnt over, der man legger på fortjente- (som PR eller delinger) eller betalte kanaler (annonser) for å sikre den beste distribusjonen.
Troverdig innhold
Kvalitet er første bud for å engasjere målgruppen – det er bedre å lage én ting som er knallbra, enn ti ting som er halvdårlig. Det bør alltid være et mål å gi verdi til den du ønsker å nå, og det er viktig at avsender evner å sette seg i målgruppens sko før det publiseres. Hvem skrives det for, hva er det som skal formidles, hvorfor er det viktig? Jo flinkere man er til å forstå målgruppens behov, desto bedre blir kvaliteten på innholdet.
Like viktig er troverdighet. Ro ned bruken av adjektiver, og trekk gjerne inn tredjeparts-eksperter eller kilder for å underbygge dine egne budskap. Det er fortsatt slik at det beste skrytet kommer fra andre, ikke deg selv. Dersom innholdet skrives på en troverdig og balansert måte vil man merke en mye bedre mottagelse, og det er alltid smart å legge seg så tett opptil hvordan journalister skriver og vinkler. Husk at om innholdet er produsert balansert kan det brukes på tvers av alle distribusjonskanaler. Ved å slippe å tilpasse til hver kanal, frigjøres tid til å lage enda bedre innhold neste gang.
God historiefortelling er basert på innsikt
Innlegget er til nå delt organisk av hele 126 personer, og har skapt stort engasjement på Facebook. Sjelden har vår kunde BMI fått mer trafikk til siden på en enkeltartikkel.
Debatt er fint
Så lenge man står på trygg faglig grunn skal man heller ikke være redd for debatt. Internett er fullt av selvsagtheter og det er ofte ukomfortabelt å mene noe som man vet vil skape debatt, fordi det er lett å frykte en mottagelse av den mer irrasjonelle sorten. Allikevel bør ikke bedrifter være redd for å ta et standpunkt, eller mene noe. Dette så vi tydelig for vår kunde BMI. I forbindelse med en stor lansering delte vi innholdet fra en undersøkelse som engasjerte og sågar provoserte noen. Det eneste vi gjorde var å gjengi funnene fra en undersøkelse, og la på noen faglig fornuftige meninger. Innlegget er til nå delt organisk av hele 126 personer, og har skapt stort engasjement på Facebook. Sjelden har BMI fått mer trafikk til siden på en enkeltartikkel.
15 måter å spre innhold billig og effektivt på
Håpet er at denne listen dekker over så mange av mulighetene som finnes for gratis spredning, men vi tar gjerne imot tips til andre muligheter som finnes:
1. Ansatte som deler
Når man får ansatte til å dele bedriftens innhold i sine sosiale medier, profiler eller direkte via andre kanaler som e-post, får man ikke bare effektiv spredning, men også troverdighet med på kjøpet. Samtidig er graden av deling ofte synonym med lojaliteten de har til egen arbeidsplass og en pekepinn på kvaliteten på innholdet som lages.
2. Egne kanaler og sosiale medier
Ikke glem å aktivt spre innholdet man lager i de kanalene som er etablert for virksomheten. Utform gjerne den beskrivende teksten på en måte som innbyr til dialog eller debatt.
3. Del i grupper på sosiale medier
Det finnes en diskusjonsgruppe for alt på sosiale medier, og virksomheten bør derfor kartlegge og bli medlem av alle relevante grupper opp mot hva bedrifter står for, tilbyr eller har en mening om. Deling av godt og relevant innhold i grupper med likesinnede sikrer at man skyter med rifle og ikke hagle i markedskommunikasjonen.
4. Bli med i diskusjonen
Ved å følge med i grupper nevnt over finnes det mange muligheter til å snakke med målgruppen direkte, og dele det relevante innholdet som bedriften allerede har utviklet. Det er naturligvis viktig at det man bringer til torgs har verdi for de man ønsker å dele med.
5. Bli en tankeleder på LinkedIn
LinkedIn er mye mer enn en CV-base. Det er en viktig arena for faglig diskusjon, der innhold kan deles av hvem som helst. Her kan artikler gjengis av forfatter og bedriften selv, og dette vil være en flott mulighet til å vise frem bedriften som en tankeleder i sitt marked.
6. Aktiv bruk av emneknagger
Finn ut hvilke emneknagger som er mest populære opp mot temaet som innholdet er relevant for, og bruk disse aktivt.
7. Google My Business
Sørg for at bedriftens oppføring på Google er korrekt. Jo bedre denne er fylt ut, desto mer troverdig fremstår bedriften. Under dette feltet finnes det også muligheter for å føre opp artikler eller relevante lenker som bedriften vil fremheve.
8. Nyhetsbrevet/E-dm
Innhold kan og bør deles direkte med de interessentene som ønsker å høre fra bedriften, og nyhetsbrev og personlige utsendelser er fortsatt en av de mest virksomme virkemidlene som finnes. Før man distribuerer er det viktig å gjøre seg opp en mening hvorvidt innholdet er relevant for alle på mottagerlisten. Derfor bør det jobbes aktivt med segmentering.
9. Kanalene til partnere og leverandører
Bedrifter har leverandører med gode markedsføringskanaler, eller en salgskanal med distributører og/eller forhandlere. Alle disse har sine egne nettsider, sosiale medier kanaler og nyhetsbrevs-funksjoner der ditt innhold kan ha en verdi. Gå aktivt i dialog med dine partnere og tilby innholdet ditt.
10. Presse
Om innholdet har nyhetsverdi kan det være relevant for media å plukke det opp. Tenk på hvilke medier som er relevante, og kontakt en journalist som dekker emnefeltet. Her er det særlig viktig å kjenne til hvem avisen eller magasinet skriver for. Det er lite vits å sende innhold om fisk til et fagblad som skriver om kjøtt.
11. Organisasjoner
Det finnes mange fagorganisasjoner som jobber for sine medlemmer, enten det er IKT-Norge for IT-industrien eller Norwea for vindparkindustrien. De har sine egne kanaler ut mot sine medlemmer, og kan være interessert i å dele ditt innhold dersom det har stor nok verdi for deres medlemmer.
12. Påvirkere
Selv om det ikke finnes veldig mange uavhengige blogger i bedriftsmarkedet i Norge, er det alltid noen som er ute etter noe innhold. Det skader heller ikke å se utenfor landets grenser og eventuelt oversette innholdet ditt.
13. Gjør det om til en presentasjon
Det finnes mange seminarer, konferanser, podkaster og webinarer som hele tiden leter etter gode historier og vinklinger. Selv om det ofte koster penger å være med på de mest populære, vil man over tid bygge autoritet med erfaring, og bli invitert til å holde foredrag og sågar få betalt for det. Finn de faggruppene som er relevante for dere, pakk om innholdet til et format som egner seg for presentasjoner, og ta kontakt med arrangør. Det verste man kan få er et nei.
14. Infografikk
Det visuelle sprer seg gjerne raskere enn det teksttunge. Kan innholdet ditt pakkes om til en infografikk som støtter spredningen?
15. Søkemotoroptimalisering (SEO)
SEO er jo ikke et spredningstiltak, men jo bedre artikkelen er utformet for å gjøre det godt organisk (at den beskriver hva folk søker etter) på Google, jo flere treff vil den få over tid. Alt innhold burde derfor følge virksomhetens SEO-kjøreregler, og en ser da at resultater kommer raskt dersom jobben gjøres grundig. Et nyttig tips i denne sammenhengen er å huske å legge teksting av Youtube-filmer i et lesbart format, da tekstingen ikke kan indekseres av Google hvis den ligger integrert i filmen.
Smarte budskap og effektiv markedskommunikasjon gir flere salgsmuligheter
Last ned vår guide til innhold som selger her
Vær kreativ, men ikke lur publikum
Sist, og kanskje viktigst: Kreativitet er ekstremt viktig. Om innholdet presenteres på en måte som vekker oppsikt eller pirrer nysgjerrigheten, desto raskere vil det spre seg. Gå for all del ikke i fella med å lure leseren med spennende overskrift og ingress, og platt brødtekst uten substans. Klikkoverskrifter skaper ikke lojalitet og fører til mer misnøye enn glede.
Husk at enten artikkelen eller videoen svarer på et konkret behov, inspirerer, informerer eller underholder; all kommunikasjon er basert på mottagers premisser. Jo mer happy mottager er, desto raskere vil den nå et stort publikum.
Vil du vite mer om hvordan lage innhold som engasjerer? Last ned vår faktabok om innhold som selger ved å klikke her, eller på banneret over.